Privatisteksamen i matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei, skal snart melde meg opp til privatisteksamen i 1T for å eventuelt kunne klare å få den 6'ern.
Men hvordan funker eksamen her egentlig?

Altså, jeg har ALDRI vært oppe til en eksamen i matte, verken skriftlig eller muntlig.
Jeg må selvfølgelig bruke digitalt verktøy på enkelte oppgaver på del 2, som det har vært vanlig for meg gjennom VG1 på skolen min.
Jeg har et program som heter TI InterActive
Men man må jo skrive ut det som er gjort på PC.

Er det lov å ha med seg PC egentlig? og hvordan skal jeg kunne skrive ut der borte?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

ThomasSkas skrev:Hei, skal snart melde meg opp til privatisteksamen i 1T for å eventuelt kunne klare å få den 6'ern.
Men hvordan funker eksamen her egentlig?

Altså, jeg har ALDRI vært oppe til en eksamen i matte, verken skriftlig eller muntlig.
Jeg må selvfølgelig bruke digitalt verktøy på enkelte oppgaver på del 2, som det har vært vanlig for meg gjennom VG1 på skolen min.
Jeg har et program som heter TI InterActive
Men man må jo skrive ut det som er gjort på PC.

Er det lov å ha med seg PC egentlig? og hvordan skal jeg kunne skrive ut der borte?
Som du sikkert vet er del 1 uten hjelpemidler, og varer vel i 2timer. Her kan det være en god idè å se på tidligere gitte eksamensoppgaver, fordi det er ofte samme "temaer" som går igjen. Mye av pensum "kan" man ikke gjøre uten hjelpemidler (eller vi lærer i alle fall ikke det :wink: ), og de blir derfor mer naturlig på del 2.

Man får bruke pc på del 2, men det er veldig viktig at du leser heftet du får fra fylkeskommunen når du har meldt deg opp. Der står det hvilke programmer man kan bruke - og kanskje viktigst, hvilke programmer man kan printe direkte ut fra. Jeg var oppe i matte denne våren (privatist), og mange(!) fikk problemer med nettopp dette. De hadde f.eks løst flere oppgaver på geogebra, men fikk ikke printet det ut. Da må man kunne ta screenshoot (om det er det det heter?) eller få overført det til et annet filformat. Eller så kan man risikere at man ikke får levert disse oppgavene. Ingen av vaktene har lov til å trykke på pcen din, så de kan derfor ikke hjelpe..
Lokalene har egne printere, og man går via fylkeskommunen sin eksamens-nettside for å printe ut. Det får man informasjon om når man kommer der :) Det viktigste er bare å ha riktige programmer.

Som regel dekker eksamen de aller fleste læreplanmålene, så et tips er å sette seg inn i de :) Også det å bruke 2 ulike bøker, eksempelvis sigma og sinus kan være lurt. Da ser man fort om man forstår ting, selv når man får det formulert/forklart på 2 ulike måter :)

Mitt beste tips er å bruke tiden på eksamen godt! Les igjennom oppgaveheftet 2 ganger før du begynner. Mange som er ute etter 6eren har bommet ved at de gjerne har glemt/oversett en deloppgave.. :) Kan du ting fra pensum på høyere nivå (eksempelvis R1) og kan anvende det i en bestemt oppgave - gjør det! Sånt liker sensorer :wink:
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Sjekk (og dobbeltsjekk) med ditt lokale privatistkontor. Det varierer helt sikkert mye hvordan det gjøres. Det tryggeste er å gjøre så lite som mulig med PC. Kalkulator, penn og papir er i alle fall tillatt!

Jeg tror en del blir overrasket over hvordan privatisteksamen gjennomføres. Du kan ha PC uten internett, men du får ikke strøm, og viktigst av alt: Du får ikke ta utskrifter eller levere noe digitalt. Du kan bruke PC underveis, men alt som skal føres må føres for hånd. Dette er ganske anderledes enn slik eksamen gjennomføres på mange skoler rundt omkring.

Fra sidene til Oslo Kommune:
Bruk av egen PC

Dersom du har notater eller andre hjelpemidler på egen datamaskin (PC), kan du ta med den til eksamen. Du kan ikke benytte datamaskinen som et skriveverktøy til levering av besvarelsen, og det er ikke mulig å be om utskrift av lagrede eller nye dokumenter. Du kan kladde besvarelsen på pc og så føre den inn for hånd på svarark, men du er da selv ansvarlig for å disponere tiden slik at du rekker å føre inn hele besvarelsen. Du er selv ansvarlig for bruken av datamaskinen. Privatistkontoret kan ikke bistå ved eventuelle tekniske, programmessige eller andre problemer. Det vil ikke være mulighet for strømtilkopling i eksamenslokalet. Bruk av datamaskinen må ikke på noen måte virke forstyrrende på andre kandidater i lokalet. Tilknytning til Internett er ikke tillatt, og all funksjonalitet som muliggjør kommunikasjon, skal være avslått/deaktivert.

Den medbrakte datamaskinen, bruk av denne og lagret innhold kan bli kontrollert i eksamenslokalet forut for og under gjennomføringen av eksamen, og all datatrafikk i eksamenslokalet blir overvåket.
http://www.utdanningsetaten.oslo.kommun ... ryID=64551
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tror det varierer voldsomt. Da jeg tok privatisteksamen i 1T, for knappe 2 år siden var forholdene ganske annerledes.
I Bergen fikk vi bruke egen maskin, og det var lagt ut skjøteledninger og kabel slik at alle fikk strøm.
Vi var vel kanskje 400? I salen, hvor halvparten hadde histore/samfunnsfag og resten matematikk. I tillegg til å
få strøm kunne vi og skrive ut figurer og grafer. (Da salen hadde bare en printer tok det dog lang til å skrive ut).
Som bonus fikk vi beholde alt av papirer.

Anbefaler derfor på det sterkeste å ringe eksamenskontoret, og høre hvordan forholdene er der
du skal ha eksamen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Ja, det er lov å ta med PC, men du får mest sannsynligvis ikke tilgang til strøm slik at du kan lade den.

Du får mest sannsynligvis ikke muligheten til å skrive ut noe med printer, men dette kan du som alt nevnt sjekke direkte med privatistkontoret. Det tar uansett ikke lange tiden å tegne grafer for hånd, så anbefaler deg å forberede deg på det. :)
Svar