NTNU

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Graz mane!
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Først hadde jeg fått for lav poengsum i forhold til hva jeg hadde beregnet selv mange ganger. Jeg sendte inn e-post til samordna opp om hvordan jeg hadde gjort det.
Jeg fikk da e-post tilbake at de hadde regnet med en karakter som ikke skulle regnes med og de hadde sendt det til NTNU. Deretter ble poengsummen min oppjustert, så hadde jeg rett og da kom jeg inn på bachelor i fysikk. Jeg tenker å ta praktisk-pedagogisk utdanning mellom bachelor og master i fysikk, blir jeg da lektor?
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Først hadde jeg fått for lav poengsum i forhold til hva jeg hadde beregnet selv mange ganger. Jeg sendte inn e-post til samordna opp om hvordan jeg hadde gjort det.
Jeg fikk da e-post tilbake at de hadde regnet med en karakter som ikke skulle regnes med og de hadde sendt det til NTNU. Deretter ble poengsummen min oppjustert, så hadde jeg rett og da kom jeg inn på bachelor i fysikk. Jeg tenker å ta praktisk-pedagogisk utdanning mellom bachelor og master i fysikk, blir jeg da lektor?
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Man blir adjunkt med 3 års utdanning + PPU. Man blir lektor med 5 års utdanning og i tillegg tar PPU. Her må du altså legge til et år med PPU med mindre du går integrert lektorutdanning slik Nebu og Vektormannen gjør.
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Gratulerer og lykke til med studiet! :D
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Nei jeg begynner på bachelor i fysikk og trodde man kunne bli lektor ved å ta PPU etter bachelor i fysikk og så ta master i fysikk etterpå. Da ser jeg for meg PPU etter master i fysikk så vidt jeg har skjønt. Jeg trodde en master i fysikk etter PPU ga tittelen lektor.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Tusen takk for det PiaR.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det er jeg litt usikker på.. Tror kanskje det.
For å bli lektor trenger du i utgangspunktet et år med pedagogikk + master, og
"undervisningskompetanse i to fag". Om det virkelig er et krav om to fag er jeg usikker på,
uansett stiller du deg i dårligere lys i jobbmarkedet, i tillegg kan det å undervise bare ett fag bli veldig kjedelig
i lengden. Det som kan "redde" deg, er at fysikk inneholder en rekke mattefag. for å få
undervisningskompetanse trengs et årsstudium av ønsket fag. Altså trenger du minimum 8 mattefag.

Det å ta pedagogikkdelen mellom bachelor og master er ikke noe problem. Men de fleste jeg kjenner
som har gått denne veien har gått rett fra bachelor til master, også tatt tillegsutdanning etterpå.
Men det er som sagt revnende likgyldig.

Og vet du har bestemt deg, men er bedre studiemiljø på LUR en Delta, og flere jenter å prate med :p
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg har nok formulert meg litt dårlig, jeg ønsker undervisningskompetanse i matematikk i tillegg til fysikk så jeg ønsker å ta nok matematikk for det, men det blir fysikk jeg tar bachelor og senere master. Jeg burde kanskje uttrykt meg på en bedre måte.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg hadde fra før fått et tilbud på lektorutdanning i realfag i hovedopptaket, men nå som jeg fikk et tilbud i suppleringsopptaket på bachelor i fysikk falt det forrige tilbudet på lektorutdanningen bort. jeg er vel like fornøyd nå som jeg har fått tilbud på bachelor i fysikk som om jeg hadde bevart tilbudet på lektorutdanningen.
Jeg er både kjempegla og litt usikker. Det hadde sikkert vært slik hvis jeg hadde bevart tilbudet på lektorutdanningen.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

janne69 skrev:Jeg hadde fra før fått et tilbud på lektorutdanning i realfag i hovedopptaket, men nå som jeg fikk et tilbud i suppleringsopptaket på bachelor i fysikk falt det forrige tilbudet på lektorutdanningen bort. jeg er vel like fornøyd nå som jeg har fått tilbud på bachelor i fysikk som om jeg hadde bevart tilbudet på lektorutdanningen.
Jeg er både kjempegla og litt usikker. Det hadde sikkert vært slik hvis jeg hadde bevart tilbudet på lektorutdanningen.
Se det på en annen måte. Med lektorutdanningen så kan du nesten ikke bli noe annet enn en lærer, nå får du langt flere valgmuligheter fremover i tilfelle du skulle ombestemme deg.

Med gode karakterer så kan du f.eks bli en profesjonell fysiker, jobbe innen oljeservice, IT og i tillegg fortsatt ha valgmuligheten til å bli en lektor med PPU.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg tenker også litt på å bli medisinsk fysiker på sykehus, men vet ikke nok om det foreløpig.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg tenker også litt på å bli medisinsk fysiker på sykehus, men foreløpig vet jeg ikke nok om det.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg lurer på om man skal gå sammen med noen fra studieprogrammet ned til realfagbygget og rommet vi skal være i, bachelor i fysikk?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg tror du bare skal møte der senest klokka 12:00, slik var det i alle fall da jeg begynte. Rommet du skal i (R1) er lett å finne; når du kommer inn hovedinngangen til realfagbygget så er det rett ned den store trappa og så til høyre. Hva som skjer videre får du info om der.

Virker som du kanskje stresser litt? Bare ta det med ro. Det er to uker til immatrikuleringen, og det meste ordner seg fint etter hvert. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar