Ipad i VGS matematikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei, jeg fikk plutselig en tanke om Ipad kan brukes noe i det hele tatt til VGS matematikk?
Som f. eks til 1T, R1, R2 ?

Altså om det er noen bra måter å bruke den på til grafer osv, og generelt andre ting?
:D
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Ja, jeg har en Samsung Galaxy.

Jeg pleier å bruke den til Wolfram Alpha (wolframalpha.com) når jeg sitter fast på noe eller trenger å tegne grafer i polarkoordinater og sånt.

I tillegg så kan du se på youtube og udl.no for å se hvordan ting gjøres.

Tidligere har jeg også benyttet meg av programmer som dette:

http://rechneronline.de/function-graphs/ (her kan du tegne grafer)

http://www.metacalc.com/ (en kalkulator på nettet)
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 175
Registrert: 19/07-2011 17:10

Du kan jo for eksempel laste ned noe bamboo software. Slik at du kan skrive på skjermen som om det var en blokk. Da kan du lage kladdebøker med linjer,ruter,blanke ark osv. Eneste jeg ikke helt kan komme på hvordan du kan gjøre, er å bruke passer. Men kanskje du kan gjøre geometri ol. i andre programmer, og deretter klippe ut utregningene i de andre programmene med for eksempel Jing. (Jing er nå gratis). For så å lime inn figuren/utklippet i kladdeboken/blokken.
Jeg har ikke Ipad eller liknende hardware, men hva med å bruke skjerm tastatur, og deretter LaTeX? :)

mvh
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Har ikke Geogebra kommet til iPad enda?
NiclasHellesenL
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 175
Registrert: 19/07-2011 17:10

Hvis det går an å åpne teamwiever på ipad, så kan du jo bruke ipad'en som en fjernkontroll til en annen pc som foreksempel står hjemme. Så kan du kanskje bruke yodm3d til å lage 2 hovedvinduer på ipad'n. Et vindu som er hjemme pc'ns skrivebord, og et vindu som er ipad'ens skjerm, så bytter du mellom dem med en hurtigtast eller sweap*. Så går det iallefall fort å få skrevet det man vil:) Men nå vet jeg ikke om slike programmer kjører på slike brett.
Svar