Kjernereglene (fovirring med brøk)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Derivasjon
Fibonacci
Fibonacci

Heisann, alle sammen!

Jeg har nylig begynt å ta R1 som privatist etter 7+ (!!) år uten matematikk. Jeg har 1MX fra VGS, så det sier kanskje seg selv at det er noen hull i mattekunskapene her og der.

Mye har gått ganske greit, med mye terping, og jeg er nå i kapittel 5.5 - Kjerneregelen i Sigma R1.

Oppgaven jeg sliter litt med, er:

5.54 b) [tex]f(x)=\frac{5}{\sqrt{x^2-3}}[/tex]

Det jeg ikke helt forstår her, er hvordan svaret blir:

[tex]f'(x)=\frac{-5x}{(x^2-3)\sqrt{x^2-3})}[/tex]

Det er nok et hull i derivasjonskunnskapen min som gjør at jeg ikke helt skjønner hvordan behandle teller og nevner når jeg skal derivere. Kan noen gi meg noen pointers, her? :)

Tusen hjertelig takk, alt hjelper veldig! Matte er utrolig gøyt når man forstår forstår (biter av) det! :mrgreen:
Aleks855
Rasch
Rasch

Kjerneregelen går ut på å finne en indre funksjon. Her kan vi velge det som står inni rot-tegnet, og kalle det for en egen funksjon. Eksempelvis g(x).

$\displaystyle g(x) = x^2-3$

Kjerneregelen forteller oss at når vi har valgt oss en slik kjerne, så kan vi finne den deriverte av f som $\displaystyle f'(x) = f'(g) \cdot g'(x)$

Så $\displaystyle g'(x)$ klarer du sikkert å finne.

$\displaystyle f(g)$ blir da følgende: $\displaystyle f(g) = \frac5{\sqrt g}$

Så når du skal finne $\displaystyle f'(g)$ så deriverer du bare det der, med hensyn på g. Det er akkurat det samme som å derivere $\displaystyle \frac5{\sqrt x}$ med hensyn på x. Det er bare en annen bokstav.

Si fra om du står fast videre.

PS: Hull i mattekunnskapene er du ikke alene om. Det er bra du er klar over det selv. Jeg anbefaler å sjekke linken i signaturen min. Har laga masse videoer om derivasjon, deriblant hvordan man takler kjerneregelen :)
Image
Derivasjon
Fibonacci
Fibonacci

Aleks855 wrote:Kjerneregelen går ut på å finne en indre funksjon. Her kan vi velge det som står inni rot-tegnet, og kalle det for en egen funksjon. Eksempelvis g(x).

$\displaystyle g(x) = x^2-3$

Kjerneregelen forteller oss at når vi har valgt oss en slik kjerne, så kan vi finne den deriverte av f som $\displaystyle f'(x) = f'(g) \cdot g'(x)$

Så $\displaystyle g'(x)$ klarer du sikkert å finne.

$\displaystyle f(g)$ blir da følgende: $\displaystyle f(g) = \frac5{\sqrt g}$

Så når du skal finne $\displaystyle f'(g)$ så deriverer du bare det der, med hensyn på g. Det er akkurat det samme som å derivere $\displaystyle \frac5{\sqrt x}$ med hensyn på x. Det er bare en annen bokstav.

Si fra om du står fast videre.

PS: Hull i mattekunnskapene er du ikke alene om. Det er bra du er klar over det selv. Jeg anbefaler å sjekke linken i signaturen min. Har laga masse videoer om derivasjon, deriblant hvordan man takler kjerneregelen :)
Tuusen takk for et så grundig svar! Mulig spørsmålet mitt er dumt, men jeg vil heller spør om dumme ting og lære enn å ikke spør i det hele tatt!.. ;)

Problemet mitt her er egentlig telleren; hvordan blir den -5x? Det jeg øyeblikkelig tenker er at den er en konstant, og blir dermed 0 når man deriverer. Men iogmed at den er i telleren blir kanskje reglene noe annerldes?

La oss si i [tex]f'(x)=\sqrt{x^2-3}[/tex] at [tex]u=x^2-3[/tex]. Derivert blir dette [tex]u'=2x[/tex].

Da tenker jeg at man begynner underst i brøken med nevneren, og regner da ut:

[tex]1*\frac{1}{2\sqrt{x^2-3}}*2x[/tex]

Er dette helt bak mål? Jeg kommer jo ikke fram til det samme som fasiten, så jeg må gjøre noe grovt feil her.
Brahmagupta
Guru
Guru

[tex]\frac5{\sqrt{u}}=5u^{-\frac12}[/tex]

Skriver du det på denne måten kan du derivere den ved hjelp av [tex](x^n)'=nx^{n-1}[/tex]
Post Reply