Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
I 2001 hadde jeg matematikk 1MY. Jeg gikk musikklinja. Jeg bestod ikke matte, og trenger nå hjelp til å finne ut hva 1MY heter idag.
MÅ jeg melde meg opp som privatist (som koster over 7000,-)? Eller finnes det kveldsskole for dette uten store utgifter?
(Jeg bor i Drammen.)
Jeg skal søke høyskole, og MÅ ha matematikk, da jeg skal utdanne meg som musikkpedagog. Selvom jeg er over 25, så må jeg ha realkompetansen på plass. Dette visste ikke jeg Søknadsfrist for NMH er 15.desember og skulle gjerne bestått før den tid.
1MY tilsvarer idag Matematikk 1P på studieforberedende program på videregående.
Skriftlig eksamen for dette faget er den 25. november.
Man må melde seg opp på privatistweb, men fristen var igår. Dermed må du gå opp til eksamen neste gang den arrangeres, som er i mai neste år.
Når du har fullført eksamen på eksamensdagen vil du normalt få besvarelsen sensurert innen ca. en måned.
ThomasSkas wrote:1MY tilsvarer idag Matematikk 1P på studieforberedende program på videregående.
Skriftlig eksamen for dette faget er den 25. november.
Man må melde seg opp på privatistweb, men fristen var igår. Dermed må du gå opp til eksamen neste gang den arrangeres, som er i mai neste år.
Når du har fullført eksamen på eksamensdagen vil du normalt få besvarelsen sensurert innen ca. en måned.
Tusen takk for svar!
Da ser jeg at jeg uansett ikke ville rukket det dette året mtp søknadsfrist.
En ting som er verdt å nevne er at det er større krav til matematikk nå enn under reform 94. Hadde du bestått 1MY (5 uketimer) hadde du i dag hatt det du trengte for å komme inn på høyskole etter 23/5 - regelen men fordi du strøk i 1MY må du nå ta BÅDE 1P og 2P (til sammen 8 uketimer). Du må altså ta to eksamener som privatist. Fristen for å melde seg opp til jul gikk dessverre ut i går, så da må du ta begge til våren hvis du vil studere til høsten. Sjekk med gamleskolen din at du ellers har alt du trenger (hvis du bare strøk i matte har du sannsynligvis det)
Vaktmester wrote:En ting som er verdt å nevne er at det er større krav til matematikk nå enn under reform 94. Hadde du bestått 1MY (5 uketimer) hadde du i dag hatt det du trengte for å komme inn på høyskole etter 23/5 - regelen men fordi du strøk i 1MY må du nå ta BÅDE 1P og 2P (til sammen 8 uketimer). Du må altså ta to eksamener som privatist. Fristen for å melde seg opp til jul gikk dessverre ut i går, så da må du ta begge til våren hvis du vil studere til høsten. Sjekk med gamleskolen din at du ellers har alt du trenger (hvis du bare strøk i matte har du sannsynligvis det)
Takk for svar!
Flaks for meg at jeg må gjennom 2 matteeksamener, da
Får ikke søkt før 15.desember neste år, så student blir jeg ikke før høst 2015.. Men da er det ingen tvil om hva jeg skal bruke tiden fremover på!
Enda en ting - det koster IKKE 7000 å melde deg opp som privatist. Du kan gjøre det på www.privatistweb.no og det koster 390.- hvis du ikke har karakter i faget fra før og 800,- hvis man skal forbedre karakteren. Vil tro du slipper unna med 390,-