Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
1)Mormor var 22 år da mor ble født. I dag er hun dobbelt så gammel som mor. Sett opp en likning og finn ut hvor gamle mor og mormor er.
2)Mor er 21 år eldre enn Maja. Bestefar er tre ganger så gammel som mor. Om to år er de til sammen 100 år. Sett opp en likning og finn ut hvor gamle Maja, mor og bestefar er.
Jeg føler at det er en kjempe-lett løsning på disse men at jeg ikke ser dem :/
Hadde vært fint om noen kunne få det til å løsne for meg uten å fortelle alt jeg må gjøre. Vil skjønne noe selv
La x være mormors alder, og y være mors alder. Fra den første setninga ser du at mormor må være 22 år eldre enn mor. Altså kan vi si at $\displaystyle x = y + 22$. Er du enig?
Aleks855 wrote:På den første. Se på første setninga.
La x være mormors alder, og y være mors alder. Fra den første setninga ser du at mormor må være 22 år eldre enn mor. Altså kan vi si at $\displaystyle x = y + 22$. Er du enig?
Hva kan du si basert på den neste setninga?
Jeg skjønner at mormor er 22 år eldre enn mor og siden ho er dobbelt så gammel betyr vel det at mormor er 44 år. Men hvordan skal jeg få dette inn i en likning?