Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Nei, glem det. Det blir vel feil igjen. Kan vel ikke dele opp nevneren på den måten....
Det er uansett en del av en større oppgave. Kan dere heller hjelpe meg med den, kanskje?
Den lyder som følger:
Find an equation of the tangent line to the curve
at the point (x,y)=(1,10).
What is the y−coordinate to the tangent line at x=π?
Your answer should be an exact number.
Mitt forsøk:
Implisitt derivasjon mhp. x over hele fjøla:
Ok, det virker som at deriveringen er riktig. Så regner jeg med faktoriseringen også er riktig, orker ikke regne på det nå hehe. Men da er det vel bare å sette inn x- og y-verdier, så skulle det bli riktig stigningstall.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Beklager altså, var ikke meningen å rise deriveringen, den var helt riktig ^^ Men det siste du gjorde er som sagt ekstremt ulovlig, hehe.
Nei, jeg er førsteårsstudent på fysmat, så må selv gjennom online-trøbbelet hver uke =)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mikki155 wrote:Beklager altså, var ikke meningen å rise deriveringen, den var helt riktig ^^ Men det siste du gjorde er som sagt ekstremt ulovlig, hehe.
Nei, jeg er førsteårsstudent på fysmat, så må selv gjennom online-trøbbelet hver uke =)
Hehe, ja, merket det selv... Greit å gi ris til såpass horribel mattemisbruk.
Nice da. Ser ut til at du har grei kontroll på matten da, i alle fall.
Nå må jeg jo regne ut alt på nytt med andre tall. Selvfølgelig.