Derivasjon av trigonometriske funsjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Skyer og bær

sliter med å derivere tan^2x , altså (tan x)^2

Noen som kunne forklart hvordan jeg skal gjøre dette og vist fremgangsmåten? :D
Emilga
Riemann
Riemann

Du kan jo f.eks. skrive om $ \tan^2x = \frac{\sin^2x}{\cos^2x}$, og så derivere ved å bruke kvotient-regelen (brøk-regelen).
Skyer og bær

Jaa det er sant!
Gjorde det .. meen har fortsatt et problem.. skjønner ikke hva jeg skal gjøre om jeg skal derivere cos^2x eller sin^2x ..
noen som vil forklare? :D
Realist1
Euclid
Euclid

Skyer og bær wrote:Jaa det er sant!
Gjorde det .. meen har fortsatt et problem.. skjønner ikke hva jeg skal gjøre om jeg skal derivere cos^2x eller sin^2x ..
noen som vil forklare? :D
[tex]\sin ^2 (x) = (\sin x) \cdot (\sin x)[/tex]

Du har lært produktregelen? :wink:
Skyer og bær

jepp prøvde det, men får feil svar allikavel

Svaret på oppgaven er :
- sinx cos(cos x)

Jeg får en brøk med noe et tangens ledd osv..

skjønner ikke hva jeg gjør feil atm..

vil noen kjapt vise hvordan man løser oppgaven?
Realist1
Euclid
Euclid

Skyer og bær wrote:vil noen kjapt vise hvordan man løser oppgaven?
Tja...

[tex]\tan ^2 (x) = \frac{\sin ^2 (x)}{\cos ^2 (x)} = \frac{\left( \sin (x) \right) \left( \sin (x) \right)}{\left( \cos (x) \right) \left( \cos (x) \right)}[/tex]

Setter:
[tex]u = \sin (x) \cdot \sin (x)[/tex]

[tex]v = \cos (x) \cdot \cos (x)[/tex]

Da blir:
[tex]u' = \sin (x) \cos (x) + \cos (x) \sin (x) = \underline{2 \sin (x) \cos (x)}[/tex]

[tex]v' = \cos (x) \cdot \left( - \sin (x) \right) + \left( - \sin (x) \right) \cdot \cos (x) = \underline{- 2 \sin (x) \cos (x)}[/tex]

[tex]f(x) = \frac{u}{v}[/tex]

[tex]f'(x) = \frac{u'v - uv'}{v^2} = \frac{2 \sin (x) \cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x) \, - \, \sin (x) \cdot \sin (x) \cdot \left( - 2 \sin (x) \cos (x) \right)}{\cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x)} = \frac{2 \sin (x) \cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x) \, + \, \sin (x) \cdot \sin (x) \cdot 2 \sin (x) \cos (x)}{\cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x)}[/tex]

Dette er kanskje litt tungvint skrevet, men det er for at du lett skal kunne se hva som kan trekkes ut, strykes, etc...
Vi fortsetter:

[tex]f'(x) = \frac{2 \sin (x) \cos (x) \cdot \left( \sin ^2 (x) + \cos ^2 (x) \right)}{\cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x)} = \frac{2 \sin (x) \cancel{\cos (x)} \cdot 1}{\cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cos (x) \cdot \cancel{\cos (x)}}[/tex]

Denne siste brøken kan skrives lettere som:

[tex]f'(x) = 2 \cdot \frac{\sin (x)}{\cos (x)} \cdot \frac{1}{\cos ^2 (x)} = \underline{\underline{\frac{2 \tan (x)}{\cos ^2 (x)}}}[/tex]

Forøvrig også kjent som [tex]2 \tan (x) \sec ^2 (x)[/tex] men man lærer vel ikke om sec-funksjonen (1/cos) i norsk VGS...

Håper du fulgte uten at det ble for komplisert! :D
Skyer og bær

åå tusen takk! nå skjønte jeg det! :D

Svaret står litt annerledes i fasiten, men fant ut at det bare er forenklet litt mer der :)
Realist1
Euclid
Euclid

Skyer og bær wrote:åå tusen takk! nå skjønte jeg det! :D

Svaret står litt annerledes i fasiten, men fant ut at det bare er forenklet litt mer der :)

Forenklet mer? Enn mitt svar? Hvordan?

Forøvrig er jeg spent på hvordan de fikk svaret:
Svaret på oppgaven er :
- sinx cos(cos x)
:P
Skyer og bær

Ok, kanskje litt mindre forenklet
sto 2sinx/cos^3x i fasiten..

Svaret -sin cos(cos x) skjønner ikke jeg hvor jeg fikk fra, tror det er svaret til en annen oppgave, må ha sett feil
Post Reply