Hei!
Jeg går på UiA i Grimstad. Studiet er Bachelor i Data.
Jeg sjekket studiehåndboka og så på studieplanen. I 5. semesteret er det et valgemne og da kan jeg velge mellom syv forkjellige valgfag avhengig om jeg velger å fordype meg i Datateknikk eller Nettverksdrift og Sikkerhet. Jeg har veldig lyst å få en master-grad i det emne jeg kommer til å velge, men et av kravene er Matematikk 3. Men, jeg har også veldig lyst å velge Scripting og Hacking som valgfag, men da kan jo ikke ha Matematikk 3.
Så da lurer jeg på: Er Matematikk 3 veldig vanskelig? Bør jeg velge det som mitt valgfag (da kan jeg jo få hjelp av en lærer).
Jeg lurer fordi dersom det ikke er så vanskelig, kan jeg jo ta det på siden og fortsatt velge Scripting og Hacking.
Her er innholdet for Matematikk 3 (Var visstnok forskjellig fra sted til sted)
Kjeglesnitt og andregradskurver, polarkoordinater.
Vektorer, linjer og plan i 3 dimensjoner, sylindrer og andregradsflater.
To- og tredimensjonal posisjonsvektor, tangent- og normalvektorer.
Newtons lover, partikkelbevegelse i tyngdefeltet, planet- og satellittbevegelser.
Dobbel- og trippelintegraler.
Areal, masse, momenter, massemidtpunkt og treghetsradius.
Sylinder- og kulekoordinater.
Kurve-, flate- og volumintegraler av skalar- og vektorfunksjoner.
Arbeid, sirkulasjon og fluks.
Divergens og hvirvling.
Potensialfunksjoner for konservative vektorfelt. I
ntegralsetningene til Green, Stokes og Gauss.
Fourierrekker: sinusrekker og cosinusrekker.
Løsninger av ordinære og partielle differensiallikninger ved potensrekke- og Fourierrekkeutviklinger.
- Zahand.
Er Matematikk 3 veldig vanskelig?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ja, det er slik at hver institusjon har sin egen Matte 1, 2, 3 osv.
Når det kommer til vanskelighetsgrad, så spørs det jo hva du har av erfaring fra før. Har du f. eks. tatt R2 og FY2 på VGS, så ser det ut som det meste skal være greit å henge med på.
Ser med en gang at du bør ha en del erfaring med derivasjon, integrasjon, difflikninger, vektorfunksjoner og rekker, i tillegg til newtoniansk fysikk (vei/fart/tid/kraft osv).
Når det kommer til vanskelighetsgrad, så spørs det jo hva du har av erfaring fra før. Har du f. eks. tatt R2 og FY2 på VGS, så ser det ut som det meste skal være greit å henge med på.
Ser med en gang at du bør ha en del erfaring med derivasjon, integrasjon, difflikninger, vektorfunksjoner og rekker, i tillegg til newtoniansk fysikk (vei/fart/tid/kraft osv).
Aleks855 wrote:Ja, det er slik at hver institusjon har sin egen Matte 1, 2, 3 osv.
Ja, jeg hadde R2 og FY2 på vgs og fikk 5 på eksamen på begge. Men er det sånn at jeg bør velge det som valgfag og ha forelesninger i det eller er det såpass "lett" slik at jeg kan ta på på siden (på en måte som privatist om det i det hele tatt er mulig)
Jeg vil anbefale å delta på forelesninger. Naturligvis er det mulig å ta det på sida, men det forutsetter at du jobber veldig mye med stoffet selv, da mye av det som foregår i faget er forklart geometrisk. Altså, illustrasjoner og modeller er nøkkelen til å forstå stoffet.
Hvorvidt du burde ta det som hovedfag eller sidefag kan ingen her svare på, bortsett fra deg. Det er ingen her som kjenner dine matematiske evner bedre enn du selv gjør.
Hvorvidt du burde ta det som hovedfag eller sidefag kan ingen her svare på, bortsett fra deg. Det er ingen her som kjenner dine matematiske evner bedre enn du selv gjør.
Okei takk for svaret. Jeg tror jeg venter og ser hvordan Matematikk 2 blir. Så får jeg betemme meg. Jeg kan sikkert ta Scripting & Hacking på siden eller se om jeg kan ta det som et ettårsfag.
Jeg ser på meg selv som ganske god i matte. 8 eller 9/10 ganger er feilene jeg får pga slurvefeil, ikke pga jeg ikke vet hvordan jeg bør løse oppgaven. Må bare bli bedre på å se gjennom og ikke få +/- feil.
Anyways, takk for hjelpen
Blir nok at jeg tar Matematikk 3 
Jeg ser på meg selv som ganske god i matte. 8 eller 9/10 ganger er feilene jeg får pga slurvefeil, ikke pga jeg ikke vet hvordan jeg bør løse oppgaven. Må bare bli bedre på å se gjennom og ikke få +/- feil.
Anyways, takk for hjelpen