2HCl + Zn --> H2 + 2Cl- + Zn2+
Det jeg lurer på er hvorfor disse spaltes? Hva er det som drar og bryter ionebindingene i f. eks HCl?

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
HCl har ikke ionebinding, men den er en dipol (som vann) - ionebinding finnes i salter...MariaAndrea wrote:Det jeg lurer på er hvorfor disse spaltes? Hva er det som drar og bryter ionebindingene i f. eks HCl?
hydrogengassen som utvikles, kan sammen med oksygen i lufta gi knallgass, som bed antennelse gir et lite boff som bekrefter eksoterm reaksjon.MariaAndrea wrote:Mange tusen takk for veldig gode svar Janhaa! Jeg
Eksoterme reaksjoner er reaksjoner der det blir frigitt energi - jeg prøver å tenke meg frem til hvordan denne energien ble frigitt i forsøket. Har lært at energiforandring kan "sees" i form av varme, lys eller lyd. Hvordan ble det med det i dette forsøket? Vi fikk utviklet en gass og en væske ZnCl2
Om jeg kan, har jeg et veldig dumt spørsmål til deg, he he... Men jeg er helt med på dipol-bindingen når du sa det. Cl vil jo naturligvis ha en negativ side sammenlignet med H. Men det jeg lurte på er når du sier at "det er den sterke dipolen vann som gjør dette", så ble jeg litt usikker på om/hvor det er vann i denne reaksjonen? ()
Selve HCl molekylet blir som du sier dipol(er), og Cl-delen vil da trekke på Zn (som har 2 ytterelektroner, altså vil 2 Cl gå sammen med 1 Zn og vi får ZnCl2). Men er det her HCl spaltes? Altså når Zn og Cl går sammen?
Jeg føler meg litt dum nå, men jeg skjønner ikke hvor vannet kommer fra? Består saltsyre av vann, og det er det vannet som gjør at HCl spaltes?Janhaa wrote:(forenkla)MariaAndrea wrote: Om jeg kan, har jeg et veldig dumt spørsmål til deg, he he... Men jeg er helt med på dipol-bindingen når du sa det. Cl vil jo naturligvis ha en negativ side sammenlignet med H. Men det jeg lurte på er når du sier at "det er den sterke dipolen vann som gjør dette", så ble jeg litt usikker på om/hvor det er vann i denne reaksjonen? ()
Selve HCl molekylet blir som du sier dipol(er), og Cl-delen vil da trekke på Zn (som har 2 ytterelektroner, altså vil 2 Cl gå sammen med 1 Zn og vi får ZnCl2). Men er det her HCl spaltes? Altså når Zn og Cl går sammen?
f,eks. så spaltes HCl ved at positiv del av HCl har interaksjon med negativ del av vann. Og vice versa.
Når du snakker om salter så er det ionenbinding ved elektronoverføringer, som i ZnCl_2, der Zn blir oksidert og klor redusert...
helt riktig, bra du funderer over sånt. man oppgir jo f eks HCl (aq) etc aq : aqua ): vannMariaAndrea wrote:jeg har tenkt litt på dette, og jeg har funnet ut at det meste saltsyre inneholder vann, hydrogen og klor. Men om det er vannet som spalter ionene (som er reaksjonen), hvordan har det seg at økt konsentrasjon (som da må menes saltsyre - HCl?) gir økt reaksjonsfart?
hipp som happMariaAndrea wrote:Tusen takk Janhaa, nå forstod jeg faktisk flere ting som jeg ikke har fått helt taket på. Kjenner det gjør meg enda mer giret på å lære merI forsøket testet vi faktisk det med overflaten - men med sink. Pulveret reagerte fortest, og konkluderte med at dette hadde størst overflate og reagerte derfor fortest
Hvis jeg da skriver følgende:
De løse Cl- ionene (etter spaltingen av HCl ved hjelp av vannet slik som du skrev over) reagerer igjen med Zn og vi får:
2HCl + Zn --> H2 + 2Cl- + Zn2+
Blir det riktig? Jeg tenker selv at det ville blitt mer naturlig å skrive --> H2 + ZnCl2
Men vi ble gitt den første likningen da vi gjennomførte forsøket..
Men jeg tenker kanskje at forklaringen på den likningen kan være at ZnCl2 igjen spaltes til 2Cl + Zn2+ siden løsningen fortsatt inneholder vannet fra saltsyren vi startet med? Men samtidig kan jo det bli "litt smør på flesk" med begge likningene..