Hei! Har ei egentlig enkel likning som jeg ikke får til å stemme.
Oppgaven er: -2 = √x
Fasiten i boka sier svaret er L= Ø den tomme mengde.
Når jeg regner ut likninga får jeg:
-2 = √x
(-2)^2 = x
x = 4
Mens neste oppgave (-2 = -√x) får: x = 4
Hodet mitt sier at x = 4 skulle vært svaret i begge oppgavene.
Er sikkert egentlig ganske enkelt men jeg har ikke hatt matte på over 2 år og greier bare ikke få det til å gå opp.
Tar R1 som privatist og har desverre ingen lærer å hendvende meg til.
Takk på forhånd!
Enkel likning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du regner ut riktig, men x=4 er ei falsk løsning. Dette ser du dersom du putter inn x=4 i likninga.
$\sqrt(x) = \sqrt4 = 2$
Kvadratrota av 4 er IKKE -2. Ei kvadratrot er alltid det POSITIVE tallet som må ganges med seg selv for å få det som står under rottegnet.
Igjen; x=4 som du regner ut helt riktig, viser seg å være ei falsk løsning. Falske løsninger kommer av riktig utregning, men faller ut når man tester å sette prøve på svaret.
Siden du har fått kun ei løsning, og den viste seg å være falsk, så konkluderer vi med at likninga ikke har noen reelle løsninger. Altså er L = Ø.
Det er bra du kommer på forumet og spør. Hvis det hjelper så har jeg laga en del mattevideoer du kan se på linken i signaturen min. Jeg tar også imot spørsmål og henvendelser via kontaktskjema der. Mange privatister bruker dette for å få hjelp når de ikke har lærer tilgjengelig. =)
$\sqrt(x) = \sqrt4 = 2$
Kvadratrota av 4 er IKKE -2. Ei kvadratrot er alltid det POSITIVE tallet som må ganges med seg selv for å få det som står under rottegnet.
Igjen; x=4 som du regner ut helt riktig, viser seg å være ei falsk løsning. Falske løsninger kommer av riktig utregning, men faller ut når man tester å sette prøve på svaret.
Siden du har fått kun ei løsning, og den viste seg å være falsk, så konkluderer vi med at likninga ikke har noen reelle løsninger. Altså er L = Ø.
Det er bra du kommer på forumet og spør. Hvis det hjelper så har jeg laga en del mattevideoer du kan se på linken i signaturen min. Jeg tar også imot spørsmål og henvendelser via kontaktskjema der. Mange privatister bruker dette for å få hjelp når de ikke har lærer tilgjengelig. =)