Jeg har faktisk spurt om samme tema før engang her på forumet, dette tror jeg virkelig er min svakhet i matematikk.
Hvordan skal jeg gå frem her for å løse ulikheten?
Har forstått det sånn at jeg skal flytte alt over fra høyre side til venstreside sånn at det blir >0 Men jeg har bare sett eksempler på dette når tallet etter > er positivt.
Her er det negativt, skal det bli stående positivt på andre siden da? For å forstå hvordan jeg tenker:
[tex]\frac{x-3}{x}>-x-1[/tex]
De som vanligvis putter det over på venstre side skriver det da om til et negativt tall, skal det da her bli positivt da ?
[tex]\frac{x-3}{x}+ x -1>0[/tex]
Og hvordan skal jeg gå frem fra dette?
Beklager for mye spørsmål på en gang.
x-3/x>-x-1 Løs Ulikhet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Grunnen til at vi bytter fortegn når vi flytter ting over, er fordi vi adderer eller subtraherer slik at ting blir 0. Dette er akkurat det samme som når vi løser likninger.
Se gjerne videoene jeg har laga om likninger og ulikheter: http://udl.no/matematikk-videregaende-s ... -ulikheter (Merk: De første par videoene var mine aller første videoer, så deres kvalitet er litt under de andre, men poengene kommer likevel frem etter tilbakemeldingene å dømme.)
Det eneste du trenger å justere på det du allerede har gjort, er at du har glemt å bytte fortegn på 1'eren du flytter over. Den var negativ på høyre side, og blir dermed positiv på venstre.
Som eksempel, si vi har $x + 2 > -1$
Her er 1 negativ på høyre side. Vi ønsker å flytte den. Det vi da må gjøre er å addere med 1 på begge sider.
$x+2+1 = -1+1$
$x+3 = 0$
Der har vi flytta den over. Ser du nå hvorfor ting endrer fortegn på denne måten?
Se gjerne videoene jeg har laga om likninger og ulikheter: http://udl.no/matematikk-videregaende-s ... -ulikheter (Merk: De første par videoene var mine aller første videoer, så deres kvalitet er litt under de andre, men poengene kommer likevel frem etter tilbakemeldingene å dømme.)
Det eneste du trenger å justere på det du allerede har gjort, er at du har glemt å bytte fortegn på 1'eren du flytter over. Den var negativ på høyre side, og blir dermed positiv på venstre.
Som eksempel, si vi har $x + 2 > -1$
Her er 1 negativ på høyre side. Vi ønsker å flytte den. Det vi da må gjøre er å addere med 1 på begge sider.
$x+2+1 = -1+1$
$x+3 = 0$
Der har vi flytta den over. Ser du nå hvorfor ting endrer fortegn på denne måten?
Okei, skal vi se her. Her fulgte jeg en fremgangsmåte jeg fant her.
Det blir da altså ikke noe pluss her
[tex]\frac{x-3}{x}-(-x-1)> 0[/tex]
Den er grei, men neste her har jeg forstått at jeg skal gange det med x? Hvor kommer den x-en fra liksom?
Da blir stykket sånn
[tex]\frac{x-3-(-x-1)\cdot x}{x}> 0[/tex]
Kan godt hende jeg surrer noe grusomt her, men som sagt er dette min svakhet innenfor matematikk for det gir ikke helt mening for meg. Fortegnsskjema har jeg fått dreisen på da
Det blir da altså ikke noe pluss her
[tex]\frac{x-3}{x}-(-x-1)> 0[/tex]
Den er grei, men neste her har jeg forstått at jeg skal gange det med x? Hvor kommer den x-en fra liksom?
Da blir stykket sånn
[tex]\frac{x-3-(-x-1)\cdot x}{x}> 0[/tex]
Kan godt hende jeg surrer noe grusomt her, men som sagt er dette min svakhet innenfor matematikk for det gir ikke helt mening for meg. Fortegnsskjema har jeg fått dreisen på da