Statistikk! Hjelp! :(

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Red91
Fibonacci
Fibonacci

Hei!
Trenger hjelp til å løse noen oppgaver jeg har sitti fast med i 3 dager nå. Forstår dem rett og slett ikke! Er til en obligatorisk studiekrav . Dersom noen kunne løst disse for meg ville det vært til kjempe stooor hjelp! :( Huff, er helt ubrukelig når det kommer til matematikk!

Takk på forhånd!

Oppgavene er som følgende:

1) I en ungdomsskoleklasse er gjennomsnitt og standardavvik for en engelskprøve henholdsvis 26 og 5, mens de tilsvarende verdier for en regneprøve var på 32 og 7.

A) En elev fra klassen får råskåre 23 på engelskprøven og råskåre 29 på regneprøven. På hvilken prøve gjør eleven det relativt best? Begrunn svaret.

B) Hvilke skåre måtte eleven ha på engelskprøven for å gjøre det like godt som på regneprøven?

2) En forsker vil undersøke ulike forhold ved 1500 ansatte ved en større industribedrift. Der arbeider det 450 kvinner og 1050 menn.

A) Vi antar at de ansattes ansiennitet er normalfordelt, med forventningsverdi u = 10 og varians ¤ = 3 år. Hvor stor er sannaynligheten for at den først utvalgte har en ansiennitet på høyere enn 14 år?

B) Hvor stor er sannsynligheten for at ansienniteten ligger mellom 5 - 15år?

Håper noen her inne kan løse disse! :(
Aleks855
Rasch
Rasch

Vi prøver å unngå å løse andres lekser for dem. Bedre om du forteller hva du har tenkt og hvor langt du har kommet selv, så kan vi hjelpe deg på veien.
Image
Red91
Fibonacci
Fibonacci

Jeg har virkelig prøvd i flere dager å løse de.. Greia er bare at jeg forstår ikke hva oppgaven spør om en gang! Så har ikke kommet noe langt. Har sitti med tre forskjellige bøker og forelesningsnotatene hittil.. Hvordan regner jeg ut til svaret er første utfordring. Evt. Hvis noen kunne vist til noen lingnende oppgaver kunne jeg brukt samme metode i disse oppgavene... ? :-/
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

La oss ta oppgave 1 a. Du vet standardavvik og gjennomsnitt for hele klassen på de to prøvene og du vet det faktiske resultatet til en elev på prøvene. Så kan vi finne ut hvor mange elever var det som fikk et dårligere resultat enn ham på engelskprøven og hvor mange elever var det som fikk et dårligere resultat enn ham på regneprøven. Men vi trenger ikke å finne antall elever, vi kan isteden finne hvor mange standardavvik han er under snittet for de to prøvene og sammenligne tallene.

Hjalp dette deg noe videre?
Nicuu
Pytagoras
Pytagoras

Red91 wrote:Jeg har virkelig prøvd i flere dager å løse de.. Greia er bare at jeg forstår ikke hva oppgaven spør om en gang! Så har ikke kommet noe langt. Har sitti med tre forskjellige bøker og forelesningsnotatene hittil.. Hvordan regner jeg ut til svaret er første utfordring. Evt. Hvis noen kunne vist til noen lingnende oppgaver kunne jeg brukt samme metode i disse oppgavene... ? :-/
Føler med deg. Har gjort det samme nå selv i to dager, uten å komme så veldig mye lengre. Utrooolig frustrerende, og lite motiverende også. Beklager, dette var ikke til stor hjelp, men stå på og prøv å tenk logisk. Hjelp på nettet er vel den beste læremåten min, for verken foreleser eller boka gir meg så alt for mye avkastning når det kkommer til å forstå ting. :)
Red91
Fibonacci
Fibonacci

Vaktmester wrote:La oss ta oppgave 1 a. Du vet standardavvik og gjennomsnitt for hele klassen på de to prøvene og du vet det faktiske resultatet til en elev på prøvene. Så kan vi finne ut hvor mange elever var det som fikk et dårligere resultat enn ham på engelskprøven og hvor mange elever var det som fikk et dårligere resultat enn ham på regneprøven. Men vi trenger ikke å finne antall elever, vi kan isteden finne hvor mange standardavvik han er under snittet for de to prøvene og sammenligne tallene.

Hjalp dette deg noe videre?
Ja, det hjalp noe. Takk for svar. Skal jobbe mer med de nå.
Kommer tilbake for mer hjelp til de neste oppgavene om litt. Takk igjen! :)
Red91
Fibonacci
Fibonacci

Sånn! Har fått løst oppgaven med klassen (mest sannsynlig feil) men det får gå.

Da var det neste oppgave. Er enda mer lost der.. Hvordan regner jeg ut den?? :|

2) En forsker vil undersøke ulike forhold ved 1500 ansatte ved en større industribedrift. Der arbeider det 450 kvinner og 1050 menn.

A) Vi antar at de ansattes ansiennitet er normalfordelt, med forventningsverdi u = 10 og varians ¤ = 3 år. Hvor stor er sannaynligheten for at den først utvalgte har en ansiennitet på høyere enn 14 år?

B) Hvor stor er sannsynligheten for at ansienniteten ligger mellom 5 - 15år?

:cry: :cry:
Post Reply