Koordinatsystem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Linnea

Oppgaven :

a) En rett linje går gjennom punktene (-4,5) og (3,19) . Finn ligningen for denne linja . Dette har jeg gjort -> y = 2x + 13

b) En annen rett linje har stigningstall a = -1 og går gjennom punktet (0,7) . Finn lingningen for denne linja -> dette ble y = -x + 7

d) Tegn de to rette linjene fra a og b i samme koordinatsystem .

Hva skal jeg gjøre på d ? Må jeg lage en verditabell ?? Og hvordan blir koordinatsystemet jeg er ikke helt sikker på denne ? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det ?
Vaktmester
World works; done by its invalids

Dersom du skal tegne linjene for hånd, så må du nok lage en verditabell. Men det er vel lettere å bruke et program som GeoGebra for å tegne linjene. Programmet kan du laste ned her: http://www.geogebra.org/cms/en/download/

Da skriver du bare inn de to funksjonene dine og tilpasser vinduet. Da kan du få noe som ser slik ut:
capture_046_13102013_193615.jpg
capture_046_13102013_193615.jpg (34.77 KiB) Viewed 1211 times
Linnea

Men om jeg skal skrive for hånd og med en verditabell ? Hvordan blir verditabellen da ?
Vaktmester

Linnea wrote:Men om jeg skal skrive for hånd og med en verditabell ? Hvordan blir verditabellen da ?
Noe av det som er litt vanskelig med å tegne et koordinatsystem for hånd er å velge hvilke verdier for x man skal sette inn i verditabellen. Ofte må man gå litt fram og tilbake mellom tegningen og tabellen. Når man ser at man ikke har fått med seg det viktigste på tegningen, så må man legge til noen verdier i tabellen og tegne på nytt.

her trenger du to tabeller. Den ene ser kanskje slik ut. Er dessverre ikke så lett å lage tabeller på dette forumet...

Code: Select all

y = 2x + 13

x | -4 | -2 | 0  |
------------------
y |  5 |  9 | 13 |
Ser du hvordan den andre tabellen blir?
Post Reply