Hei
Kunne noen hjulpet meg litt? Sliter veldig og sitter fast, og har ganske dårlig tid på meg.
Det gjelder denne oppgaven;
En funksjon f er gitt ved at f (x) = x^3 - 4x^2 + 4x
Bestem f (2 derivert) (x)
Gjør rede for hvordan grafen til f krummer og finn eventuelle vendepunkt. Skisser grafen til f.
Har lest meg igjennom kapittelet (del), men skjønner ingenting.
Annen derivert av x^3 - 4x^2 + 4x blir 6x - 8
Bommer jeg her? :S
Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne hjulpet meg!
2 derivert
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Andrederiverten din stemmer.
Vendepunkt finner du ved å finne nullpunktene til den andrederiverte.
Krumning finner du ved på tegne et fortegnsskjema for den andrederiverte. Da krummer funksjonen oppover i de intervallene
der den andrederiverte er positiv og nedover der den er negativ.''ok?
Krumning finner du ved på tegne et fortegnsskjema for den andrederiverte. Da krummer funksjonen oppover i de intervallene
Hvordan finner vi ut nullpunktene? Har så vidt vært borti 2. derivasjon så vidt, så helt blankt for meg. Hadde vært koselig med litt hjelp!ettam wrote:Andrederiverten din stemmer.

Takk, men fikk allerede hjelp gjennom å finne vendepunktet!ettam wrote:Du finner nullpunktet for den andre deriverte ved å sette den lik null, i dette tilfellet:
[tex]6x-8=0[/tex]
Nå har du fått "litt" mere hjelp

På fortegnsskjemaet;
Hvilke verdier skal brukes over streken? Altså nullpunktene til?
2/3 og 4/3? Er det de?
Eventuelt om du kunne hjulpet meg videre til å sette opp verdier, eller hintet/gitt forslag så jeg forstod litt! Takk for hjelp til nå

Hmm, så:ettam wrote:Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener...
Du har bare et nullpunkt for den andrederiverte: [tex]x = \frac43[/tex]
Krumningen:
f krummer ned når [tex]x < \frac43[/tex]
f krummer opp når [tex]x > \frac43[/tex]
0
---------------------
4/3 ---------0----------- (+)
[tex]\bigcup[/tex] [tex]\bigcap[/tex]
Eller surrer jeg så mye at du blir frustrert?

Beklager, etter gjentatte forsøk med redigering av innlegget, ser det fremdeles helt forferdelig ut. Håper du kanskje skjønner hva jeg mener, og hvor jeg vil hen da!

-
- World works; done by its invalids
Tror den beste måten å lage slike tegninger på er å bruke Code-tagen og så bruke forhåndsvis masse for å sjekke at det er pent :-)
Men lett er det dessverre ikke.
Code: Select all
_____ _____ _____ _____
/\ \ /\ \ /\ \ /\ \
/::\____\ /::\ \ /::\ \ /::\____\
/::::| | /::::\ \ \:::\ \ /:::/ /
/:::::| | /::::::\ \ \:::\ \ /:::/ /
/::::::| | /:::/\:::\ \ \:::\ \ /:::/ /
/:::/|::| | /:::/__\:::\ \ \:::\ \ /:::/____/
/:::/ |::| | /::::\ \:::\ \ /::::\ \ /::::\ \
/:::/ |::|___|______ /::::::\ \:::\ \ /::::::\ \ /::::::\ \ _____
/:::/ |::::::::\ \ /:::/\:::\ \:::\ \ /:::/\:::\ \ /:::/\:::\ \ /\ \
/:::/ |:::::::::\____\/:::/ \:::\ \:::\____\ /:::/ \:::\____\/:::/ \:::\ /::\____\
\::/ / ~~~~~/:::/ /\::/ \:::\ /:::/ / /:::/ \::/ /\::/ \:::\ /:::/ /
\/____/ /:::/ / \/____/ \:::\/:::/ / /:::/ / \/____/ \/____/ \:::\/:::/ /
/:::/ / \::::::/ / /:::/ / \::::::/ /
/:::/ / \::::/ / /:::/ / \::::/ /
/:::/ / /:::/ / \::/ / /:::/ /
/:::/ / /:::/ / \/____/ /:::/ /
/:::/ / /:::/ / /:::/ /
/:::/ / /:::/ / /:::/ /
\::/ / \::/ / \::/ /
\/____/ \/____/ \/____/
Vaktmester wrote:Tror den beste måten å lage slike tegninger på er å bruke Code-tagen og så bruke forhåndsvis masse for å sjekke at det er pent
Code: Select all
_____ _____ _____ _____ /\ \ /\ \ /\ \ /\ \ /::\____\ /::\ \ /::\ \ /::\____\ /::::| | /::::\ \ \:::\ \ /:::/ / /:::::| | /::::::\ \ \:::\ \ /:::/ / /::::::| | /:::/\:::\ \ \:::\ \ /:::/ / /:::/|::| | /:::/__\:::\ \ \:::\ \ /:::/____/ /:::/ |::| | /::::\ \:::\ \ /::::\ \ /::::\ \ /:::/ |::|___|______ /::::::\ \:::\ \ /::::::\ \ /::::::\ \ _____ /:::/ |::::::::\ \ /:::/\:::\ \:::\ \ /:::/\:::\ \ /:::/\:::\ \ /\ \ /:::/ |:::::::::\____\/:::/ \:::\ \:::\____\ /:::/ \:::\____\/:::/ \:::\ /::\____\ \::/ / ~~~~~/:::/ /\::/ \:::\ /:::/ / /:::/ \::/ /\::/ \:::\ /:::/ / \/____/ /:::/ / \/____/ \:::\/:::/ / /:::/ / \/____/ \/____/ \:::\/:::/ / /:::/ / \::::::/ / /:::/ / \::::::/ / /:::/ / \::::/ / /:::/ / \::::/ / /:::/ / /:::/ / \::/ / /:::/ / /:::/ / /:::/ / \/____/ /:::/ / /:::/ / /:::/ / /:::/ / /:::/ / /:::/ / /:::/ / \::/ / \::/ / \::/ / \/____/ \/____/ \/____/
Ja, det var ikke så veldig lett. Kunne noen hjulpet meg med å fortelle om det var riktig slik jeg gjorde, eller om jeg gjorde noe feil?
Jeg har fått vendepunkt, altså: (4/3, 16/27)ettam wrote:Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener...
Du har bare et nullpunkt for den andrederiverte: [tex]x = \frac43[/tex]
Krumningen:
f krummer nedover når [tex]x < \frac43[/tex]
f krummer oppover når [tex]x > \frac43[/tex]
Du har jo gitt meg svar på når f krummer (konveks, konkav), men hvordan setter vi det opp i et fortegnsskjema?
Syns det er ganske viktig å forstå, så hadde vært supert om du kunne hjulpet meg med det.
Først må jeg vite om du kan å lage/tegne et fortegnnskjema...Nicuu wrote:
Syns det er ganske viktig å forstå, så hadde vært supert om du kunne hjulpet meg med det.
Ser jo ut som du har prøvd, men jeg skjønner ikke helt det du har gjort.
Du skal lage/tegne fortegnsskjema for den andrederiverte, som i dette tilfellet er: $ f'' (x) = 6x-8 $
Neida, ikke noe problemNicuu wrote:Eller surrer jeg så mye at du blir frustrert?

Et lite spørsmål: Dette er vel egentlig lærestoff fra vidergående skole. Hvorfor har du postet her under "Høyskole og universitet"?
Er vel litt slikt på Matte 1 også. Kan jo selvsagt hende at h*n har posta feil, men.ettam wrote:
Et lite spørsmål: Dette er vel egentlig lærestoff fra vidergående skole. Hvorfor har du postet her under "Høyskole og universitet"?