OPPGAVE 7
Trenger hjelp med e) Vanligvis ville jeg lagt til de forsøkene jeg har prøvd, men jeg får ingen tankegang inn i den.
Skytterlaget «i skuddet» er det 25 kvinnelige og 38 mannlige skyttere. Medlemsbladet ønsker å ha et portrettintervju med 5 klubbmedlemmer. La X være antall kvinnelige skyttere som blir intervjuet.
a) Hva er sannsynligheten for at det intervjues akkurat 1 kvinnelig skytter når intervjuobjektene velges tilfeldig?
b) Hva er sannsynligheten for at minst én kvinnelig skytter blir intervjuet?
Den beste mannlige skiskytteren i klubben treffer blinken på 93 % av skuddene sine. I en konkurranse skyter han 40 skudd. Vi ser på dette som et binomisk forsøk.
c) Hva er sannsynligheten for at han treffer alle blinkene?
d) Hva er sannsynligheten for at han treffer mer enn 35 av blinkene?
I løpet av en sesong deltar denne skytteren på 23 konkurranser. Hver gang skyter han 40 skudd.
e) Hva er sannsynligheten for at han treffer alle blinkene i minst to av konkurransene?
Sannsynlighet - konkurranse
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du må regne sannsynligheten for at han treffer alle blinkene på hvert av de 40 skuddene. Du vet at det er binomiske forsøk, altså endrer ikke utfallet av et skudd det neste. Etter det må du finne sannsynligheten for at han treffer alle blinkene på minst to av konkurransene, som er det motsatte av at han treffer alle blinkene på ingen eller én av konkurransene. Også her kan du se på hver av konkurransene som binomiske forsøk, der sannsynligheten for hvert forsøk er det samme som du fant i stad. Håper dette hjalp