Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Terje94 wrote:Hei,
Jeg har regnet to integral, men er veldig usikker på om jeg har regnet rett. Har noen mulighet til å hjelpe meg?
a) Ubestemt integral: cos*kvadratroten av x/kvadratroten av x.
Jeg har brukt substitusjon og kommet frem til svaret: 2sin*kvadratroten av x + C
Kan dette være rett?
b) Bestemt integral med grensene + uendelig øverst, og 0 nederst: x * e^-x^2
Før jeg satte inn grensene kom jeg frem til (-1/2)e^-x^2
Da jeg satte inn grensene uendelig og 0 fikk jeg -1 som svar.
Kan dette være rett?
På forhånd tusen takk for hjelpen!
a) ja
[tex]2 \sin(\sqrt x) + C[/tex]
===
b)
her blir Int = -1/2
prøve igjen med substitusjonen u = -x^2
du = -2x dx
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Ja, ser nå at jeg hadde glemt at det var 1/2 foran e^-x^2. Så da jeg satte inn grensen 0, så skrev jeg bare -1 med en gang!
Tusen takk for hjelpen!
Kan man laste opp bilder her på dette forumet? Det er jo veldig vanskelig å skrive ned mattestykker slik som jeg gjorde nå. Hadde vært lettere om jeg f.eks kunne tatt et mobilbilde av utregningen min, og lastet det opp som et bilde. Går det an på et vis?
GjestTerje94 wrote:b)
Ja, ser nå at jeg hadde glemt at det var 1/2 foran e^-x^2. Så da jeg satte inn grensen 0, så skrev jeg bare -1 med en gang!
Tusen takk for hjelpen!Kan man laste opp bilder her på dette forumet? Det er jo veldig vanskelig å skrive ned mattestykker slik som jeg gjorde nå. Hadde vært lettere om jeg f.eks kunne tatt et mobilbilde av utregningen min, og lastet det opp som et bilde. Går det an på et vis?