Nok en gang: integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
marvango
Cayley
Cayley

Hint? Og litt kjapt, har halvannen time på meg :oops:
Attachments
spirulina.png
spirulina.png (7.31 KiB) Viewed 1360 times
marvango
Cayley
Cayley

For svarte, altså. At jeg ikke kan sette meg ned med det her LITT før fristen går ut...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Hadde tenkt å svare deg for 5 min siden, men jeg sov. Kan vise deg nå da, relativt kul oppgave.
Det å texe et svar tar pittelitt tid
\begin{align*}
I & = \int_{-8}^4 4 f(x) - 8 g(x) \mathrm{d}x + \int_8^4 8 g(x) - 4 f(x) \mathrm{d}x \\
& = \int_{-8}^4 4 f(x) - 8 g(x) \mathrm{d}x + \int_4^8 4 f(x) - 8 g(x) \mathrm{d}x \\
& = \int_{-8}^{8} 4 f(x) - 8 g(x) \,\mathrm{d}x \\
& = \int_{-8}^{8} 4 f(x) \,\mathrm{d}x \\
& = 2 \int_{0}^{8} 4 f(x) \,\mathrm{d}x \\
& = 8 \cdot 5 = 40
\end{align*}
Så kan jeg la det være opp til deg å tolke mellomregningene, bare å spørre om noe er uklart. Men prøv først =) Og skal du sette deg ned med en innlevering like før fristen, bør du i utgangspunktet være forberedt på å klare den uten hjelp.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nibiru
Cauchy
Cauchy

Nebuchadnezzar wrote:Hadde tenkt å svare deg for 5 min siden, men jeg sov. Kan vise deg nå da, relativt kul oppgave.
\begin{align*}
I & = \int_{-8}^4 4 f(x) - 8 g(x) \mathrm{d}x + \int_8^4 8 g(x) - 4 f(x) \mathrm{d}x \\
& = \int_{-8}^4 4 f(x) - 8 g(x) \mathrm{d}x + \int_4^8 4 f(x) - 8 g(x) \mathrm{d}x \\
& = 8 \cdot 5 = 40
\end{align*}
Så kan jeg la det være opp til deg å tolke mellomregningene, bare å spørre om noe er uklart. Men prøv først =) Og skal du sette deg ned med en innlevering like før fristen, bør du i utgangspunktet være forberedt på å klare den uten hjelp.
Hei, fint om du forklarer hvordan du tenker i den siste linjen. Hvorfor ganger du med 5? Må du ikke gjøre noe sånt: $ 5=\frac{1}{8-0} \int_0^8 f(x) \Rightarrow \int_0^8 f(x)=40$. Altså $I=8\cdot{40}=320$.
Er det noe jeg misforstår?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Stemmer det, var litt for sent. Ellers stemmer vel utregningen =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
marvango
Cayley
Cayley

Nebuchadnezzar wrote:Hadde tenkt å svare deg for 5 min siden, men jeg sov. Kan vise deg nå da, relativt kul oppgave.
\begin{align*}
& = 8 \cdot 5 = 40
\end{align*}
Tusen takk for hjelpen! Likte oppgaven, men fikk den ikke helt til (spesielt vanskelig å løse oppgaver når det er en klokke som tikker ned i hjørnet ;) ). Ser at jeg var på rett spor ihvertfall.

Ikke din feil at jeg alltid venter til siste sekund med å gjøre noe som helst, var bare en desperat krampetrekning :p
Post Reply