Uendelige rekker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matt-ulf

Hei!
Jeg sliter litt med denne oppgaven:
"finn et uttrykk for delsummen av de første "n" leddene til den gitte uendelige rekken:
[tex]\frac{1}{1\cdot 3}+\frac{1}{2\cdot 4}+\frac{1}{3\cdot5} +\cdot \cdot \cdot[/tex]

Vet ikke helt hvilken regel jeg skal bruke. Har regnet at k = 0,375. men det er så langt jeg kommer.

Takker for all hjelp
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Denne var vanskelig gitt
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Trikset er å dele opp hver brøk i en differanse mellom to brøker. Har du vært borte i delbrøkoppspalting?

Eksempelvis kan det første leddet skrives.
[tex]\frac1{1\cdot3}=\frac12(\frac11-\frac13)[/tex]

Finn en måte å skrive det m'te leddet slik at [tex]\frac1{m(m+2)}=\frac{A}{m}-\frac{B}{m+2}[/tex] Hvor [tex]A[/tex] og [tex]B[/tex] er konstanter.
Sett så opp summen for de n første ledd og bruk denne omskrivningen, da burde det være mulig å regne deg frem til summen på lukket form.

En eventuell fremgangsmåte er å regne ut de noen av de første delsummene, prøv å finne et mønster. Hvis du klarer det bevis formelen ved induksjon!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Brahmagupta skrev:Trikset er å dele opp hver brøk i en differanse mellom to brøker. Har du vært borte i delbrøkoppspalting?
Eksempelvis kan det første leddet skrives.
[tex]\frac1{1\cdot3}=\frac12(\frac11-\frac13)[/tex]
Finn en måte å skrive det m'te leddet slik at [tex]\frac1{m(m+2)}=\frac{A}{m}-\frac{B}{m+2}[/tex] Hvor [tex]A[/tex] og [tex]B[/tex] er konstanter.
Sett så opp summen for de n første ledd og bruk denne omskrivningen, da burde det være mulig å regne deg frem til summen på lukket form.
En eventuell fremgangsmåte er å regne ut de noen av de første delsummene, prøv å finne et mønster. Hvis du klarer det bevis formelen ved induksjon!
Egyptian Fractions
?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Heihei

Matt-ulf skrev:Hei!
Jeg sliter litt med denne oppgaven:
"finn et uttrykk for delsummen av de første "n" leddene til den gitte uendelige rekken:
[tex]\frac{1}{1\cdot 3}+\frac{1}{2\cdot 4}+\frac{1}{3\cdot5} +\cdot \cdot \cdot[/tex]

Vet ikke helt hvilken regel jeg skal bruke. Har regnet at k = 0,375. men det er så langt jeg kommer.

Takker for all hjelp
Du ser her at nevneren øker for hvert ledd. det første leddet er a1: 1/1*3, andre a2: 1/2*4, osv... Her ser man at i nevneren ganges det n-te leddet med (n+2).
Man kan da utlede formelen for det an-te leddet an = 1/n*(n+2). Vi kan også merke oss at når n går mot uendelig, så går uttrykket mot 0(fordi når nevneren blir veeeeldig stor, så går uttrykket mot 0). Den kovergerer, altså går mot en bestemt verdi når n går mot uendelig.

Se på det over, og tenkt hva som skjer når du adderer sammen hvert av leddene(brøkene), når du skal finne en delsum av rekken. Du kan eventuelt bruke delbrøksoppspaltning.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Heihei skrev: Vi kan også merke oss at når n går mot uendelig, så går uttrykket mot 0(fordi når nevneren blir veeeeldig stor, så går uttrykket mot 0). Den kovergerer, altså går mot en bestemt verdi når n går mot uendelig.
At leddene etter hvert går mot 0 er ikke grunnlag for å si at rekken konvergerer. Det enkleste eksempelet her er [tex]\sum_{i = 1}^\infty \frac{1}{n}[/tex] som faktisk divergerer.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Jeg slenger meg på med et spørsmål her selv.

En uendelig rekke med sirkler har diameterne 16, 8, 4 osv.
Diameteren i hver sirkel er halvparten av diameteren i den foregående.
Finn summen av arealene av alle sirklene.

Jeg får følgende; [tex]s=\frac{64\pi}{1-0,5}[/tex] . Hva gjør jeg feil?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Markussen skrev:Jeg slenger meg på med et spørsmål her selv.
En uendelig rekke med sirkler har diameterne 16, 8, 4 osv.
Diameteren i hver sirkel er halvparten av diameteren i den foregående.
Finn summen av arealene av alle sirklene.
Jeg får følgende; [tex]s=\frac{64\pi}{1-0,5}[/tex] . Hva gjør jeg feil?
husk det er areal

[tex]s=\frac{64\pi}{1-0,5^2}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hvorfor skal 0,5 opphøyes i 2. ?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Markussen skrev:Hvorfor skal 0,5 opphøyes i 2. ?
areal...
[tex]A = \pi*(d/2)^2[/tex]

[tex](d/2)^2/d^2=0,25[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Åja. Trodde kun [tex]a_1[/tex] skulle gjøres om til et areal, jeg.
Svar