ABELKONKURRANSEN

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei, skolen er med i abelkonkurransen hvorav runde 1 er nå på torsdag. Jeg har før lest litt om dette og det virker veldig interessant ettersom jeg eg er meget interessert i matematikk.

Men så er det dette igjen med vanskegrad osv.

Jeg går vg2, med 1T fullført i vg1 og driver på med R1 for tiden. Men har jeg i det hele tatt noen sjangs til å få til noe?

Jeg mener, hva slags oppgaver gis? Sånne typer som ingen noen gang har regna på?

Takk, håper på informasjon ettersom jeg er veldig usikker........ :(
mikki155
von Neumann
von Neumann

Du kan jo ta en titt på oppgaver fra runde 1 fra i fjor og se hva du får til =)
http://abelkonkurransen.no/problems/abe ... rob_nb.pdf
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Guest

ah, nei det der så grusomt ut uten å ha prøvd engang.

Oppgaver jeg aldri har hørt eller vært borti enda emnene jeg liker best er algebra, geomtetri og funksjoner.

Skuffende, men mne :(
Brahmagupta
Guru
Guru

Av oppgavene som gis er det mange vanskelige oppgaver, men også en del ganske greie. Det kan være verdt å merk at kun omtrent 10% av deltakerne hvert år
får over femti/seksti poeng av totalt hundre. Jeg vil si at det i større grad dreier seg om å tenke litt kreativt enn hvor mye man har lært på skolen.
En del ting man lærer i r2 er relevant, men det er ingen grunn til å ikke prøve seg allikevel.

Jeg synes det er litt tåpelig å gi opp uten en gang å ha prøvd seg på oppgavene. Selv har jeg vært med 3 ganger, og anbefaler på det sterkeste å prøve seg. :)
Guest

aha, skjønner.
Men kan man ellers delta utenom skolesammenheng da?
Eller er det bare for vgs elever..?

Jeg går vg2, men lurer på om det også er mulig for alle andre å delta hvert år ?
Brahmagupta
Guru
Guru

Nei, det er for vgs elever. Mulig man kan delta etter vgs hvis man ikke har startet høyere utdannelse, men er ikke helt sikker på dette.
Post Reply