Jeg har en oppgave der jeg skal finne noen vinkler. Informasjonen jeg har er avstandene på sidene. HS=113km SK=139km HK=106km
Hvordan finner jeg vinklene?
vinkler
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du ser tydelig at det er snakk om en trekant. Du har 3 punkter, H S og K.
Hvis du betegner den som en rettvinklet trekant, der SK er hypotenusen AC, HS er grunnlinja AB og HK er høyden. Da har du en kjent vinkel, og kan finne resten vha trigonometri
Hvis du betegner den som en rettvinklet trekant, der SK er hypotenusen AC, HS er grunnlinja AB og HK er høyden. Da har du en kjent vinkel, og kan finne resten vha trigonometri
Bachelor i Fysikk @ UiB
-
- Guru
Cosinussetningen gir deg en vinkel når du har 3 sider i en vilkårlig trekant.
Hvis [tex]\phi[/tex] er vinkelen mellom sidene [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] så har vi at
[tex]c^2=a^2+b^2-2ab\cos{\phi}[/tex]
Så er det bare å løse for [tex]\cos{\phi}[/tex] og ta cosinus invers på begge sider.
For å finne den neste vinkelen kan du bruke samme fremgangsmåte en gang til eller sinussetningen.
Hvis [tex]\phi[/tex] er vinkelen mellom sidene [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] så har vi at
[tex]c^2=a^2+b^2-2ab\cos{\phi}[/tex]
Så er det bare å løse for [tex]\cos{\phi}[/tex] og ta cosinus invers på begge sider.
For å finne den neste vinkelen kan du bruke samme fremgangsmåte en gang til eller sinussetningen.