Kjemiske bindinger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hva slags bindinger er dominerende mellom molekylene i disse forbindelsene i flytende form:

Jeg har skrevet mine svar under på noen av dem. Håper noen kan vurdere svarene og hjelpe meg her ellers.

a) CH4 Her er jeg helt "lost".

b) HBr , I dette molekylet er det polar kovalent binding mellom H og Br. Dermed er dette en dipol. Mellom molekylene vil det da være dipolbindinger, og det er disse som brytes.

c) H2O , Hydrogen er bundet til et sterkt elektronegativt atom med liten atomradius, nemlig Oksygen. Vannmolekylet er en dipol fra før av pga. 2 frie elektronpar og formen. Men pga. H-atomet er det da hydrogenbindinger som brytes.

d) Br2 , Dette er et toatomig molekyl, halogen i tillegg. Dipolbindinger finnes også mellom ikke permanente dipoler som kan være toatomige molekyler som halogenene. Dermed er det IKKE PERMANENTE dipolbindinger mellom Br2 molekylene som brytes.

Fasit sier:

a) Dipolbinding (upolar)

b) Dipolbinding

c) Hydrogenbinding

d) Dipolbinding (upolare)
bahh

Bumper denne da jeg lurer på den første
Post Reply