hei
kan noen hjelpe meg med denne oppgavene fra Cosinus R2. FINN VERDIEN AV X SLIK AT VEKTORENE BLIR PARALLELLE
[4,-2,x^2] og [x,1,-2]
takk på forhånd
Vektorkoordinater
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
dfgdfg wrote:hei
kan noen hjelpe meg med denne oppgavene fra Cosinus R2. FINN VERDIEN AV X SLIK AT VEKTORENE BLIR PARALLELLE
[4,-2,x^2] og [x,1,-2]
takk på forhånd
To vektorer, u og v , er parallelle dersom vi kan skrive u =kv hvor k er en konstant.
Hvilket tall x kan du sette inn i vektorene, og hvilket tall k kan du fakorisere med?
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
har fått 4=xt, -2=1t , x^2=-2t men har prøvt så mangen ganger at jeg ikke klarer å komme fram til svaret
La oss si at u = [4, -2, x^2] og v = [x, 1, -2]
Hvis vektorene er parallelle, må være u = kv, som jeg nevnte ovenfor.
Setter inn og får:
[4, -2, x^2] = k[x, 1, -2]
Av dette får man tre likninger:
4 = kx
-2 = k
x^2 = -2k
Ved å sette likningene inn i hverandre kan du få en verdi for x og k
Hvis vektorene er parallelle, må være u = kv, som jeg nevnte ovenfor.
Setter inn og får:
[4, -2, x^2] = k[x, 1, -2]
Av dette får man tre likninger:
4 = kx
-2 = k
x^2 = -2k
Ved å sette likningene inn i hverandre kan du få en verdi for x og k
men i fasiten står det -2. vi fikk x=-2 og k=4 skal man direkte bruke -2 eller må man sette inn disse verdiene for å finne ut om vektoren bli parallell. Tusen takk for hjelpen forresten
x = -2 stemmer. Jeg skjønner ikke hvor du har fått k=4 fra, siden det i likning 2 står at k=-2.gffgggf wrote:men i fasiten står det -2. vi fikk x=-2 og k=4 skal man direkte bruke -2 eller må man sette inn disse verdiene for å finne ut om vektoren bli parallell. Tusen takk for hjelpen forresten
Dette kan du sette inn i den øverste likningen, 4 = kx
4 = (-2)*x
x = -2
Bare hyggelig å hjelpe
Når man går fra [tex]x^2 = 4[/tex], så blir [tex]x=\pm 2[/tex], ikke [tex]x=2[/tex]gffgggf wrote:x^2 = -2k
tenkte slik: siden -2=k er da x^2=-2*-2 ==> x^2=4 ==> x=2 men det skal bli -2
Det kan altså være enten [tex]x=2[/tex] eller [tex]x= -2[/tex] og man må finne ut hvilken av dem det kan være, om ikke begge.
Fra [tex]4 = kx[/tex] fikk vi at [tex]x=-2[/tex], og av den grunn må [tex]x = -2[/tex], ikke [tex]x=2[/tex]