Geometrisk rekke - litt forvirring

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Den utvinnbare delen av et oljefelt er på 300mill fat. Olje selskapet regner med at det hvert år kan utvinne 10% av den oljen som er i gjen i feltet. Det første året blir det altså tatt 30millioner fat..
Oljeslekspet er drivverdig så lenge det er mulig å ta ut mer enn 4millioner fat per år. Hvor mange år er selskapet drivverdig?

Jer gjort ulike forsøk... enten så forstår jeg ikke oppgaven helt, eller så surrer jeg med algoritmene.. Jeg vet at jeg må finne n(logaritmisk) gjennom en sum, men jeg bommer et eller annet sted...

Noen fiorslag?? I min fasit sår det 20år..
Guest

Har løst den... jeg har bare vært litt ukonsentrert..

fremgangsmåten:

Skal ikke finne noe sum... siden jeg er intressert i å vite hvilet år selskapet ikke lønnsomt når det tast ut mer enn 4millioner fat per dag..
Da er det en følge som ser slik ut:

30*10^6*(0,90)^(n-1)=4*10^6
(0,90)^(n-1)=(4*10^6)/(30*10^6)
n=20år...
nigga

Anonymous wrote:Den utvinnbare delen av et oljefelt er på 300mill fat. Olje selskapet regner med at det hvert år kan utvinne 10% av den oljen som er i gjen i feltet. Det første året blir det altså tatt 30millioner fat..
Oljeslekspet er drivverdig så lenge det er mulig å ta ut mer enn 4millioner fat per år. Hvor mange år er selskapet drivverdig?

Jer gjort ulike forsøk... enten så forstår jeg ikke oppgaven helt, eller så surrer jeg med algoritmene.. Jeg vet at jeg må finne n(logaritmisk) gjennom en sum, men jeg bommer et eller annet sted...

Noen fiorslag?? I min fasit sår det 20år..
:oops:
Post Reply