Kvadratrotregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mjau224

Hallois!
Jeg løser en oppgave her:

[tex](\sqrt{27}+\sqrt{48}) /\sqrt{49}[/tex]

Jeg har store svakheter med kvadratrotregning, noen som har noen bra tips hvordan jeg skal skjønne dette og mestre det ? :)
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Faktoriser så mye som mulig i under hver kvadratrot, har du to stk av samme faktor så er det lurt å sette disse utenfor i en ny kvadratrot:
[tex]\eqalign{ & {{\sqrt {27} + \sqrt {48} } \over {\sqrt {49} }} \cr & = {{\sqrt {3 \cdot 3 \cdot 3} + \sqrt {2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 3} } \over {\sqrt {7 \cdot 7} }} \cr & = {{\sqrt {3 \cdot 3} \sqrt 3 + \sqrt {2 \cdot 2} \sqrt {3 \cdot 3} \sqrt 2 } \over {\sqrt {7 \cdot 7} }} \cr & = {{3\sqrt 3 + 2 \cdot 3\sqrt 2 } \over 7} \cr}[/tex]
Mathematics is the gate and key to the sciences.
TTT
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 06/10-2013 19:28

Kork skrev:Faktoriser så mye som mulig i under hver kvadratrot, har du to stk av samme faktor så er det lurt å sette disse utenfor i en ny kvadratrot:
[tex]\eqalign{ & {{\sqrt {27} + \sqrt {48} } \over {\sqrt {49} }} \cr & = {{\sqrt {3 \cdot 3 \cdot 3} + \sqrt {2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 3} } \over {\sqrt {7 \cdot 7} }} \cr & = {{\sqrt {3 \cdot 3} \sqrt 3 + \sqrt {2 \cdot 2} \sqrt {3 \cdot 3} \sqrt 2 } \over {\sqrt {7 \cdot 7} }} \cr & = {{3\sqrt 3 + 2 \cdot 3\sqrt 2 } \over 7} \cr}[/tex]
Det er en liten feil i faktoriseringen av [tex]\sqrt{48}[/tex] i din andre linje.

Til TS: Svaret skal bli [tex]\sqrt{3}[/tex]. Får du det til?
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Svar