What is the limit of y(x) when x→∞ if y is given by
[tex]y(x)=10+\int_{0}^{x}40*\frac{(y(t))^2}{1+t^2}dt[/tex]
Write Pi for π. The answer should be an exact number.
Hvordan går jeg fram på denne?
Integral/diff
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Bare deriver greia, da får du $y'=40* \frac{y^2}{1+x^2} $ Så kan du løse den som en separabel diff likning.Gjest wrote:What is the limit of y(x) when x→∞ if y is given by
blir det riktig medUrosmooth wrote:Bare deriver greia, da får du $y'=40* \frac{y^2}{1+x^2} $ Så kan du løse den som en separabel diff likning.Gjest wrote:What is the limit of y(x) when x→∞ if y is given by
[tex]-1/(40*ln(1+x^2)) -c =y[/tex]
Hva gjør jeg nå?
Nei, blir $ \frac{1}{y^2} dy=40* \frac{1}{1+x^2} $ Prøv nå, og husk $ \int \frac{1}{1+x^2}$ er IKKE lik $ ln(1+x^2)$ men lik $ tan^{-1}(x)$Gjest wrote:blir det riktig medUrosmooth wrote:Bare deriver greia, da får du $y'=40* \frac{y^2}{1+x^2} $ Så kan du løse den som en separabel diff likning.Gjest wrote:What is the limit of y(x) when x→∞ if y is given by
[tex]-1/(40*ln(1+x^2)) -c =y[/tex]
Hva gjør jeg nå?
-y^-1=40*tan^-1(x)+cUrosmooth wrote:Tast greia inn i wolframp alpha, de har en fin step by step ting, da skjønner du kanskje mer.
hvis du sier at det forige jeg gjorde er feil vet jeg ikke hva jeg skal gjøre nå
Gjest wrote:-y^-1=40*tan^-1(x)+cUrosmooth wrote:Tast greia inn i wolframp alpha, de har en fin step by step ting, da skjønner du kanskje mer.
hvis du sier at det forige jeg gjorde er feil vet jeg ikke hva jeg skal gjøre nå
plss må få gjort den før 12