Likning for rett linje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Driver med eksamensoppgaver for R1.

Oppgaven går som følger: Bestem likningen for en rett linje som står vinkelrett på (linje 1) y=2x-1 og som skjærer y-aksen i y=5 (linje 2).
Da har vel linje 2 konstantleddet 5 og kan skrives på denne formen: y=ax+5? Men hvordan skal jeg klare å finne stigningstallet a?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

du har at a for linja di er slik at:
a*2 = -1

siden ukjent linje er vinkelrett på linje 1. dessuten => y = 5 at du har ett pkt: (0, 5), slik at du finner b ( y = ax + b)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Men hva er grunnen til att man ganger a med 2 og setter =-1? Er det pga av de står vinkelrett på hverandre?
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

Slenger inn en oppg til i denne tråden, regner med det kommer flere.

Hentet fra NDLA:
Bestem en parameterframstilling for en rett linje l som går gjennom punktene E (2,4) og F (7, -1).

Da slår jeg sammen EF til en vektor og får [5,-5]. Men i fasiten står det: 5[1,-1] som gjør at EF blir [1,-1]. Hva er grunnen til att de gjør dette og blir det feil å la det stå [5,-5]?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

tresko skrev: blir det feil å la det stå [5,-5]?
Det er ikke feil. Begge vektorene har samme retning, men ulik lengde bare.
tresko
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 05/07-2013 00:06

http://ndla.no/sites/default/files/rea3 ... ning_0.pdf

Enda en parameterfremstilling.
Dette er oppg 4 c.
Som man ser på skissen av de to sirklene så går linjen gjennom A,P og B.
Jeg tok utgangspunkt i att linjen gikk igjennom punktet A og hadde retningsvektoren AB.
Fikk da att parameterfremstillingen ble: x=-3+6t og y=-2+8t.
Ser att de har brukt punktet P istedetfor A og brukt AP som retningsvektor. Dette er også en løsning av oppg, eller har jeg gjort noe feil? Og er det en grunn for att de har gått for den løsningen?
Svar