Toppunkt og bunnpunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Det gjelder:

Finne eventuelle topp- og bunnpunkter til følgende funksjon:[tex]f(x)=\frac{1}{3}x^{3}-x^{2}+7[/tex]

Som vanlig så deriverer jeg osv, og får at x = 0 og x = 2.

Jeg skal så sjekke om f'(x) er positiv eller negativ i intervallene [tex]< \leftarrow ,0> , < 0,2> , < 2,\rightarrow >[/tex]

Så setter jeg opp en fortegnslinje for x = 0 og x =2.
Og finner ut at for det første intervallet får jeg at den deriverte er positiv, for det andre intervallet er den deriverte negativ og for det tredje intervallet at den deriverte er positiv. Også plotter jeg f(0) og f(2) inn, og får koordinatene (0,7) og (2,17/3) men hvordan avgjør jeg hvem av de kordinatene som et topp og bunnpunkt?

Er det slik at hvis den deriverte er positiv så stiger den, ergo da stiger den mot et toppunkt, og der den deriverte er negativ så synker den ned mot en punkt, dvs. et bunnpunkt?
Aleks855
Rasch
Rasch

Ja, den nederste linja di er riktig. Først stiger funksjonen, så treffer den x=0, så synker den etterpå. Hva sier det deg om x=0? Toppunkt eller bunnpunkt?
Image
Guest

Det sier at x = 0 er den ene koordinaten for toppunktet, deretter synker den mot bunnpunktet med x-koordinaten x = 2 ?
Aleks855
Rasch
Rasch

Stemmer :)

Tegner du grafen så blir sånt enda mer åpenbart. ALLTID en god idé å tegne.
Image
Guest

Yes!!
Tusen takk for hjelpen!! :)
Post Reply