R1 - lærebok/oppgavebok

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Hei!

Jeg lurer litt på hva slags lærebok/oppgavebok jeg skal investere i når det gjelder R1. Jeg har sinus R1, men finnes det noe annet som kanskje går litt dypere inn i fagstoffet, men som ikke går over til å bli R2? Hehe, det er kanskje litt vanskelig å skjønne hva jeg mener... Jeg driver med R1 på egenhånd og satser 6 på eksamen til våren. Jeg synes å jobbe med eksamensoppgaver blir LITT lite i forhold til at jeg har et halvt år på meg... I tillegg synes jeg mange av oppgavene i Aschehoug og Sinus blir for lette. Hva slags alternativer har jeg? Og hvordan bør jeg jobbe fremover nå for å ivareta alle kunnskapene jeg allerede har? Jeg har nemlig gått gjennom hele pensum utenom geometri.

Håper noen kan hjelpe meg litt! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Anbefaler deg å lete litt rundt på forumet etter gamle midtsemester prøver i R1, disse
pleier å være hakke kvassere enn mange eksamenssett. Alternativt kan du jo prøve
deg på eksamensoppgaver fra S2, stort sett det samme som R1 forutenom noe statistikk som bare er å hoppe over.
I mine øyne er mange av disse oppgavene litt mer kreative enn R1 oppgavene.

Ellers har du jo og gamle MX1 eksamensett og. Men konkret hvilke områder føler du deg ustå på
og ønsker å bli bedre i ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Takk for svar! Hva mener du med midtsemesterprøver? Mener du heldagsprøver læreverkene lager? I så fall, er ikke disse passordbeskyttet?

Skal se litt på eksamenssett for S2 også. Jeg vil arbeide mye med hele pensum, men spesielt sannsynlighet, geometri og funksjoner (her mener jeg spesielt vektorfunskjoner og oppgaver med parameterframstillinger). Jeg vil prøve å få en så dyp forståelse av pensum slik at eksamen blir litt "lett". Selvfølgelig er jeg da villig til å arbeide hardt. Jeg merker også at jeg trenger øving i praktiske oppgaver og øve meg på å hente ut informasjon fra grafer og liknende.

Forresten... Jeg prøvde meg på eksamen nå i høst kun for å se hvordan jeg ligger an foreløpig. Jeg regnet meg til å få rundt 5-6 poeng trekk, så jeg er vel ikke så langt unna 6'eren? Det jeg feilet litt på her var oppgave 3a), 5a) og oppgave 7 i den forstand at jeg kun fikk x= 10 000, og ikke x=n (som jeg ikke helt forstår?). I tillegg hadde jeg litt småfeil på andre oppgaver.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Se eksempelvis her
http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=25638

Det beste tipset jeg har er at når en øver til en eksamen så gjør en det mest mulig likt eksamen. Et par dager før pleier jeg å løse et eller flere sett på tid. Setter opp en stoppeklokke og ser hvor lang tid jeg bruker på de ulike delene. Det å faktisk gjennomføre en hel eksamen uten pauser, eller fasit hjelper stort.

Angående vektorfunksjoner, anbefaler jeg det å se nærmere på geogebra. Dette var noe som gav meg større forståelse.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Greit! Skal ta til meg rådene! Takktakk!

Når du sier at jeg skal se litt på vektorfunksjoner på geogebra... Jeg har litt vanskeligheter med dette da jeg ikke aner hvordan jeg skriver inn en vektorfunksjon på geogebra. Jeg har vanligvis gjort om til å skrive det som en parameterframstilling, men dette blir vel litt dumt?
Svar