fysikk 2 privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
chiefkeef

Hei
har tatt opp fysikk 2 som privatist og lurte på om siden man må ta både muntlig-praktisk og skriftlig om det står som
to forskjellige karakterer på kortet, eller om det blir slått sammen til en karakter slik som naturfag blir. Isåfall teller en
3er og 4er om det er to karakterer like mye som om mann skulle fått karakter 2er ut av vgs :/
Guest

Jepps, to karakterer på vitnemålet dersom du tar faget som privatist siden skriftlig og muntlig eksamen i slike fag teller like mye. I naturfag er det bare kun en avkrysningsprøve som er den "skriftlige".
Vaktmester
World works; done by its invalids

Gjest wrote:I naturfag er det bare kun en avkrysningsprøve som er den "skriftlige".
... og den forsvinner til våren. Høstens avkryssningsprøve var den siste.

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-vi ... ivatister/
I den nye læreplanen i naturfag for Vg1 studiespesialiserende utdanningsprogram er det ny eksamensordning for privatistene.

Artikkel Publisert: 04.07.2013

Privatistene skal etter ny læreplan ha muntlig-praktisk eksamen, som øvrige elever, og ikke lenger ha skriftlig-muntlig prøve i tillegg.

Etter forskrift til opplæringsloven § 3-35 har en privatist som har dokumentert fravær ved ordinær eksamen, rett til å framstille seg til «utsatt eksamen» ved første etterfølgende eksamen.

Eksamen for privatister gjennomføres etter gammel ordning høsten 2013. Første eksamen etter ny ordning er våren 2014.
Gjest1en

Vaktmester:
Tusen takk for linken! Hadde ikke fått med meg denne nye ordningen. Kan jeg spørre hvordan det blir med selve eksamen? Blir den fortsatt slik som den muntlige er i dag? - altså 30min med "foredrag, spørsmål og forsøk"?
Vaktmester

For privatister vil jeg regne med at det ikke er noen forandring. For elever blir det bare 24 timers forberedelse, ikke 48 som nå.

Forresten er det inntil 45 minutter høring i naturfag ettersom det er muntlig-praktisk prøve..
Gjest1en

Tusen takk!
Ja, det stemmer :) Jeg hadde muntlig biologi 1 denne høsten, og den varte bare 30min, men det varierer om det er 30min eller 45min. Høres ut som en mer "rettferdig" endring for privatister.
Post Reply