Hei, jeg har Matematikk R1 og jobber med kapittel om vektorer. Jeg har forsøkt å løse en vektorligning nå, men får det ikke til. Noen som kan se hva jeg har gjort feil?
Oppgaven: "Vi har gitt vektorene a =[3,4] og b=[-8,6] og c=[2,11] , finn ved regning to tall k og t slik at c-vektor = k*a-vektor+t*b-vektor"
Jeg satt
[2,11] = k * [3,4] + t * [-8,6]
[2,11]=[3k-8t, 4k +6t]
3k+8t =2 og 4k + 6t = 11
Etter dette stoppet det opp, og jeg ser ikke hvordan jeg skal få bestemt t og k.
prøvde med
k= (2-8t)/3 og t= (11-4k)/6 men kunne ikke se at dette gjorde at jeg kom noen vei. Er det en enklere måte å sette dette opp på, når man skal løse det ved regning?
Skjønner at folk ikke løser oppgaven for meg, men om noen hadde tips hadde det vært fint, hadde vært greit å skjønne det før tentamen i morgen
Vektoroppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Guru
Du har kommet frem til et ligningssystem med to ukjente og to ligninger. Det kan du for eksempel løse ved å finne et uttrykk for k ved hjelp av den første
ligningen og deretter substituere inn dette for k i den andre. Da får du en ligning med kun t som skulle være grei å løse. Så når du har funnet
verdien av t kan du sette denne inn i en av ligningene og deretter løse for k. Det er ofte lurt å gå tilbake til det opprinnelige uttrykket og se
at verdiene du har funnet faktisk fungerer.
Denne fremgangsmåten er helt generell og vil fungere for alle slike systemer.
ligningen og deretter substituere inn dette for k i den andre. Da får du en ligning med kun t som skulle være grei å løse. Så når du har funnet
verdien av t kan du sette denne inn i en av ligningene og deretter løse for k. Det er ofte lurt å gå tilbake til det opprinnelige uttrykket og se
at verdiene du har funnet faktisk fungerer.
Denne fremgangsmåten er helt generell og vil fungere for alle slike systemer.