Integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
sniffaloo

Hei!
Lurte på om jeg kunne få hjelp til å løse et integral? :)
Jeg skal finne integralet av Sin(2x)*e^x.

Prøvde å bruke substitusjonsmetoden, men ble litt fortapt da jeg ender opp med et nytt integral som inneholder 2cos(2x)*e^x..
Aleks855
Rasch
Rasch

Prøvd delvis integrasjon?
Image
Sniffaloo

Ja, det var det jeg hadde prøvd :p
skrev feil.

Når jeg brukte delvis integrasjon, endte jeg opp med et nytt integral som så slik ut: 2cos(2x)*e^x
Aleks855
Rasch
Rasch

Kjør delvis på den også. Da burde du ende opp med et uttrykk som er ganske likt det du starta med.
Image
Aleks855
Rasch
Rasch

Jeg tok forresten å laga et løsningsforslag da jeg kom på at jeg ikke har dekt denne "teknikken" enda. Du kan se det her; http://udl.no/matematikk/oppgaver/integ ... rasjon-976
Image
Sniffaloo

Flott video! Hadde allerede funnet en liknende på Khan-academy :)
Men jeg synes din metode var mer ryddig, også var det på norsk :D

Takk for hjelpa! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Velkjent indianertriks, blir brukt ofte når det kommer til delvis og kan være lurt å lære seg :)
Alternativet er å skrive om cos x til sin komplekse form (vi er tross alt i universitetsforumet) som krever litt mindre regning.

Min fremgangsmåte på det litt mer generelle tilfellet
Image
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply