Hei. Jeg skal søke videregående skole i Bergen fra høsten 2014 og ønsker å vite hvilke skoler som er god på matte og fysikk. Jeg ønsker, hvis mulig, å ha fordypning realfag allerede fra vg1.
Er det en skole i Bergen som er kjent for dyktige lærere og masse fokus på matte og fysikk, så ønsker jeg å vite mer om det.
Søke vgs i Bergen
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
Anbefaler deg å velge en av byskolene i bergen. Hvilke av disse du velger er ikke like viktig.
Eksempelvis Tanks (om den fortsatt eksisterer?), BHG, Katedralskolen, Danielsen Videregående, Akademiet.
Selv kan jeg bare snakke for Katedralskolen da jeg selv gikk der, men inntrykket mitt var positivt
engasjerende lærere og høyt faglig nivå både på elever og undervisningen.
Ut i fra det jeg har hørt er både Danielsen og Akademiet gode alternativer, Danielsen nivåinndeler
matteundervisningen etter hvor flink du er. "Ulempene" med skolen er at den er kristen preget, og har lange ventelister.
BHG og tanks var (og kanskje fortsatt er?) mer rettet mot økonomi, selv om det faglige nivået og inntak er
ca likt med de over nevnte.
Merk at du ikke bør velge skole etter bare hvilken som er "flink" på matematikk. Det handler om så
mye, mye mer. Ja, engasjerte lærere er flott. Men matematikk på videregående nivå er noe du fint
kan lære deg på egenhånd. Et godt klassemiljø og engasjerende lærere er langt viktigere i mine øyne.
Eksempelvis Tanks (om den fortsatt eksisterer?), BHG, Katedralskolen, Danielsen Videregående, Akademiet.
Selv kan jeg bare snakke for Katedralskolen da jeg selv gikk der, men inntrykket mitt var positivt
engasjerende lærere og høyt faglig nivå både på elever og undervisningen.
Ut i fra det jeg har hørt er både Danielsen og Akademiet gode alternativer, Danielsen nivåinndeler
matteundervisningen etter hvor flink du er. "Ulempene" med skolen er at den er kristen preget, og har lange ventelister.
BHG og tanks var (og kanskje fortsatt er?) mer rettet mot økonomi, selv om det faglige nivået og inntak er
ca likt med de over nevnte.
Merk at du ikke bør velge skole etter bare hvilken som er "flink" på matematikk. Det handler om så
mye, mye mer. Ja, engasjerte lærere er flott. Men matematikk på videregående nivå er noe du fint
kan lære deg på egenhånd. Et godt klassemiljø og engasjerende lærere er langt viktigere i mine øyne.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- World works; done by its invalids
Høres litt rart ut ettersom nivådeling ikke er lov bortsett fra i kortere perioder.Danielsen nivåinndeler matteundervisningen etter hvor flink du er.
Skoleforskere mener (og min personlige erfaring som lærer er) at nivådeling ikke har en god effekt - hverken på de svake eller flinke elevene.
Nivådeling praktiseres jo på mange skoler i Norge. Har selv undervist på en ungdomsskole i Trondheim, med permanent nivådeling i matematikk i alle årstrinn. Det var selvsagt kjent blant lærerne at det var kontroversielt, men slik jeg tolket det var det "lov" så lenge elevene selv bestemte hvilket nivå de ville følge undervisning på. Det som muligens ikke er lov er nivådeling der elevene tvangssettes på bestemte nivå etter testprøver?Vaktmester wrote:Høres litt rart ut ettersom nivådeling ikke er lov bortsett fra i kortere perioder.Danielsen nivåinndeler matteundervisningen etter hvor flink du er.
-
Opplæringslova er vel ganske klar, og jeg finner ikke noe i forskriften som nyanserer dette.
Jeg hadde tro på nivådeling før, men må innrømme at jeg har ikke det lenger etter å ha prøvd det. De svake elevene mistet håpet om at de kunne få det til og de sterke elevene sluttet å jobbe fordi de var jo "flinke". Og det er jo det skoleforskerne sier - nivådeling virker intuitivt lurt, men blir som regel ikke bra i praksis.
Mulig skolen i Trondheim rettferdiggjør den permanente nivådelingen med at hvis elevene selv kan velge hvor de vil være, så er det ikke permanent. Eventuelt at elevene selv har delt seg i grupper - men uansett er det vanskelig å si noe annet enn at skolen bryter loven.I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør.
Jeg hadde tro på nivådeling før, men må innrømme at jeg har ikke det lenger etter å ha prøvd det. De svake elevene mistet håpet om at de kunne få det til og de sterke elevene sluttet å jobbe fordi de var jo "flinke". Og det er jo det skoleforskerne sier - nivådeling virker intuitivt lurt, men blir som regel ikke bra i praksis.
Elevene valgte kun hvilket nivå de ville følge undervisningen i. Selv om det var mulig å bytte nivå underveis, var klassene stort sett permanente, og selve nivådelingen var jo permanent i tid. I praksis vil det jo være veldig enkelt å rettferdiggjøre slik nivådeling dersom det eneste kravet er det ikke skal være permanent. At enkelte skoler opererer i slike gråsoner i lovverket virker veldig tvilsomt. Kanskje på tide å omformulere paragrafen..Vaktmester wrote:Mulig skolen i Trondheim rettferdiggjør den permanente nivådelingen med at hvis elevene selv kan velge hvor de vil være, så er det ikke permanent. Eventuelt at elevene selv har delt seg i grupper - men uansett er det vanskelig å si noe annet enn at skolen bryter loven.
-
- Fibonacci
Nå har jeg selv ikke gått på danielsen selv, bare vært innom et fåtall ganger.
Ut i fra de jeg kjenner som har gått der var nivåinndelingen frivillig, og den
fungerte i praksis. Men jeg er enig med at nivåinndeling høres langt bedre
ut på papiret enn i praksis. Men dette er vel en diskusjon som er mer egnet
i sin egen tråd? =)
Ut i fra de jeg kjenner som har gått der var nivåinndelingen frivillig, og den
fungerte i praksis. Men jeg er enig med at nivåinndeling høres langt bedre
ut på papiret enn i praksis. Men dette er vel en diskusjon som er mer egnet
i sin egen tråd? =)
Nebu har helt rett; en kombinasjon av godt faglig + meget god miljø og sosiale forhold gjør at en skole blir fantastisk når det gjelder læring og ha det moro!
Hvorfor anbefaler du dette? Jeg har erfaring med to utkantskoler og to byskoler, og min erfaring er stikk i strid med din anbefaling. Det gjør det enda mer rart at du sier det ikke er viktig hvilken skole han velger, bare han velger en byskole. Er det beliggenheten som er viktig, mener du? Dette virker forferdelig unyansert, og inntil du utdyper og gir en bedre begrunnelse, anbefaler jeg å ikke høre på anbefalingen din.Nebuchadnezzar wrote:Anbefaler deg å velge en av byskolene i bergen. Hvilke av disse du velger er ikke like viktig.
-
Håper det ikke er som elev du har erfaring med så mange skoler...
I Oslo er det i alle fall slik at (av en eller annen grunn) ønsker elevene seg til sentrumsskolene og derfor er snittet for å komme inn høyest der - kvaliteten på skolen/undervisningen på sentrumsskolene har ikke noen betydning ettersom all pedagogikk fungerer godt med flinke elever. Vet ikke hvordan det er i Bergen.
I Oslo er det i alle fall slik at (av en eller annen grunn) ønsker elevene seg til sentrumsskolene og derfor er snittet for å komme inn høyest der - kvaliteten på skolen/undervisningen på sentrumsskolene har ikke noen betydning ettersom all pedagogikk fungerer godt med flinke elever. Vet ikke hvordan det er i Bergen.
-
- Fibonacci
Burde nok presisert at en bør velge en sentrumsskole med høyt snitt ja. Det er som kjent
sentrumsskolene i Bergen som har høyest snitt. Det finnes selvsagt andre sentrumsskoler og
som en kanskje burde unngå, vi nevner i fleng, Årstad, "Nykronborg", Bjørgvin osv. Som alle
ligger i sentrum, men disse skolene har (merk i min tid) alle hatt problemer med, rus, krimminalitet,
umotiverte elver, og svakere stilte elever.
Å studere i sentrum er fin ting uten tvil, da det er mange skole tett samlet som gjør at en får et
bredere spekter på fag en kan ta. Eksempelvis så sammarbeidet Tanks, BHG og Katten om fag slik
at en "fritt" kunne velge fag mellom skolene. Spesifikt betydde dette at X-matte var et reelt valg,
en kunne og velge blant en rekke språkfag, kinesisk, japansk, latin, tysk, fransk, spansk, engelsk osv.
Kan og nevne at faget "Teknologi og forskningslære" undervises og Entrepenørskap.
I førstnevnte fag fikk elevene i oppgave å bygge en båt, og denne fikk de da sponset tur til
bassengene på NTNU for å teste ut. Atter et tilbud som flere (ikke alle) små skoler ikke har
ressurser til å tilby. Å få besøke NTNU og skape noe selv, kan være svært inspirerende for å
fortsette å studier innen realfag, teknologi eller forskningslære.
De fleste som studerer på disse skolene i tillegg til å være faglig sterk gjør at en bygger en større
vennekrets ikke bare med de man vokste opp med, men de man som deler faglige interesser med.
Nå kan jeg ikke snakke for alle sentrumsskoler men i alle som underviser på Katten har minst
undervisningskompetanse i to fag, og hovedfag (master). Noe de desentraliserte skolene ikke har,
da det dessverre ikke er like stor kniving blant lærerene for å jobbe der. Dog vil ikke en dyp faglig
bakrunn nødvendigens bety at du er tidenes beste lærer.
Her snakker vi alt fra Åsane vgs, Arna vgs, Laksevåg vgs. Ulempen kan være umotiverte elever, men
fordelen er dessverre at en får bedre karakter.Det er ikke slik det skal være, men konkurerer en mot
de med 3 i snitt, versus de med 5/6 er det klart hva utfallet blir. I hvertfall på katten ble hele skalaen
brukt, og prøvene justert etter det faglige nivået til klassen. Kjempepositivt for læringsutbytte, men
langt i fra like godt for karaktersnittet. Undertegnede gitt blant annet i klasse
med en som vant kjemi-ol og deltok i flere slike konkurranser, som selvsagt senket karakterene mine ett hakk.
Igjen så betyr det sosiale miljøet på en skole mer enn det faglige.. At en gleder seg til å dra på skolen er
langt viktigere enn at lærerene dine har master i ditten og datten. Både BHG og katten har egne hytter bygget
av elever og lærere for ørten år siden, og årlige ekskursjoner hit. De har miljø uke, internasjonale dager og sammaerbeidet
mellom skolene gjør det enklere å dra til utlandet for å studere; såvidt meg bekjent har skolene søsterskoler både
i usa, frankrike og england.
Konklusjonen min basert på mine erfaringer, er at det er lurer å velge en sentrumsskole
med høyt snitt enn å ikke gjøre det, så fremt en ikke har planlagt en utdanning som krevet et høyt snitt ( juss, lege, nano, ..)
Katten som kanskje ble nevnt litt for mye i avsnittene over, er nok på ingen måte bedre enn de andre
skolene, men ble nevnt litt mer da det er den skolen jeg har mest erfaring fra.
sentrumsskolene i Bergen som har høyest snitt. Det finnes selvsagt andre sentrumsskoler og
som en kanskje burde unngå, vi nevner i fleng, Årstad, "Nykronborg", Bjørgvin osv. Som alle
ligger i sentrum, men disse skolene har (merk i min tid) alle hatt problemer med, rus, krimminalitet,
umotiverte elver, og svakere stilte elever.
Å studere i sentrum er fin ting uten tvil, da det er mange skole tett samlet som gjør at en får et
bredere spekter på fag en kan ta. Eksempelvis så sammarbeidet Tanks, BHG og Katten om fag slik
at en "fritt" kunne velge fag mellom skolene. Spesifikt betydde dette at X-matte var et reelt valg,
en kunne og velge blant en rekke språkfag, kinesisk, japansk, latin, tysk, fransk, spansk, engelsk osv.
Kan og nevne at faget "Teknologi og forskningslære" undervises og Entrepenørskap.
I førstnevnte fag fikk elevene i oppgave å bygge en båt, og denne fikk de da sponset tur til
bassengene på NTNU for å teste ut. Atter et tilbud som flere (ikke alle) små skoler ikke har
ressurser til å tilby. Å få besøke NTNU og skape noe selv, kan være svært inspirerende for å
fortsette å studier innen realfag, teknologi eller forskningslære.
De fleste som studerer på disse skolene i tillegg til å være faglig sterk gjør at en bygger en større
vennekrets ikke bare med de man vokste opp med, men de man som deler faglige interesser med.
Nå kan jeg ikke snakke for alle sentrumsskoler men i alle som underviser på Katten har minst
undervisningskompetanse i to fag, og hovedfag (master). Noe de desentraliserte skolene ikke har,
da det dessverre ikke er like stor kniving blant lærerene for å jobbe der. Dog vil ikke en dyp faglig
bakrunn nødvendigens bety at du er tidenes beste lærer.
Her snakker vi alt fra Åsane vgs, Arna vgs, Laksevåg vgs. Ulempen kan være umotiverte elever, men
fordelen er dessverre at en får bedre karakter.Det er ikke slik det skal være, men konkurerer en mot
de med 3 i snitt, versus de med 5/6 er det klart hva utfallet blir. I hvertfall på katten ble hele skalaen
brukt, og prøvene justert etter det faglige nivået til klassen. Kjempepositivt for læringsutbytte, men
langt i fra like godt for karaktersnittet. Undertegnede gitt blant annet i klasse
med en som vant kjemi-ol og deltok i flere slike konkurranser, som selvsagt senket karakterene mine ett hakk.
Igjen så betyr det sosiale miljøet på en skole mer enn det faglige.. At en gleder seg til å dra på skolen er
langt viktigere enn at lærerene dine har master i ditten og datten. Både BHG og katten har egne hytter bygget
av elever og lærere for ørten år siden, og årlige ekskursjoner hit. De har miljø uke, internasjonale dager og sammaerbeidet
mellom skolene gjør det enklere å dra til utlandet for å studere; såvidt meg bekjent har skolene søsterskoler både
i usa, frankrike og england.
Konklusjonen min basert på mine erfaringer, er at det er lurer å velge en sentrumsskole
med høyt snitt enn å ikke gjøre det, så fremt en ikke har planlagt en utdanning som krevet et høyt snitt ( juss, lege, nano, ..)
Katten som kanskje ble nevnt litt for mye i avsnittene over, er nok på ingen måte bedre enn de andre
skolene, men ble nevnt litt mer da det er den skolen jeg har mest erfaring fra.