Hei!
Har en oppgave i R1, som jeg ikke får til... Kan noen hjelpe meg?
Finn asymptotene til funksjonen f:
f(x)= (2x-4)/(x^2-6x+8)
Asymptoter
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- World works; done by its invalids
Hei på deg - vi er dessverre ikke her for å gjøre oppgavene for deg. Hva har du forsøkt selv for å løse oppgaven? Hvor stopper det opp? Jeg er sikker på at du har noen svært like eksempler i boka di som kan være et bra startpunkt for å tenke omkring oppgaven.
Jeg tenkte ført å bruke 0-punkt faktorisering, men da fikk jeg to x-verdier, men i fasiten står det at x bare skal være 4.Vaktmester wrote:Hei på deg - vi er dessverre ikke her for å gjøre oppgavene for deg. Hva har du forsøkt selv for å løse oppgaven? Hvor stopper det opp? Jeg er sikker på at du har noen svært like eksempler i boka di som kan være et bra startpunkt for å tenke omkring oppgaven.
Deretter tenkte jeg polynomdivisjon, men det funket heller ikke, ettersom vi ikke har et x^2 ledd under brøkstreken...
-
- World works; done by its invalids
funksjonen har en vertikal asymptote (y=0) og en horisontal asymptote (x = 4).
Horisontal asymptote finner vi når nevneren er null. Hvordan finner du nullpunktene eller nullpunktet til $x^2-6x+8$
Horisontal asymptote finner vi når nevneren er null. Hvordan finner du nullpunktene eller nullpunktet til $x^2-6x+8$