Ønsker å kjøpe fysikkbøker for VGS

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fortrinnsvis for Fysikk 1. Gjerne brukt. Ergo eller RomStoffTid hadde vært fint.

Noen som vet hvilken av de to bøkene som brukes mest for FY1?
Bilde
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Tror rom stoff tid er mest brukt, men er sikker på at ergo er bedre skrevet :)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Gjest

Hei, jeg går VG2, fysikk 1 i år. Vi på skolen bruker Rom Stoff og Tid.
Mitt inntrykk av den er at boka er veldig god. Den har mange regne eksempler i kapitlene, som vi har hatt hittil, kvanter og atomer, bølger, lys, bevegelse, krefter og bevegelse, energi. Den har også tips til hvordan mekanikk oppgaver kan løses f. eks, og i tillegg er boka ganske feit, nemlig at den har en ganske stor oppgavesamling, noe som er meget bra til øving. Nettsiden inneholder tips til løsninger av kapitelloppgaver, og noen løsninger for oppgaver bakerst i oppgavesamlingen. Oftest, eller hittil, er det også i midten og slutten av kapitlene blå sider med tekst, dette er generell bakgrunnsstoff om Newton, Maxwell osv. Som faktisk er ganske interessant. :)
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Hei.

Jeg har brukt/bruker begge bøkene nå i fysikk 2, brukte RST i fysikk 1. Mitt inntrykk er at RST er mer oppgavebasert, mens det er mye mer forklaring i ergo. Jeg personlig foretrekker RST da det holder med det som står der, og eksemplene er gode. Men hvis du skal bruke det til UDL-siden din, ville jeg gått for begge to.

Håper dette ga deg litt svar. :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, det hadde nok vært best med begge, men jeg må ta kostnader i betraktning også. Derfor prøver jeg å få tak i brukte.
Bilde
Markussen
Galois
Galois
Innlegg: 585
Registrert: 13/11-2012 14:42

Men fysikk 1 er ganske mye lesestoff uansett, så jeg tror det er det samme hvilken bok du velger. Som sagt ovenfor, RST har gode forklaringer på sin hjemmeside også.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Har kun erfaring med Ergo (fys 1 og fys 2), men den kan jeg heller ikke si noe negativt om. Boka er hovedsaklig tekstbasert, men inneholder en rekke forklarende eksempler. Vet ikke om det er relevant, men Ergo har tilhørende (men koster vel ekstra) digitalt innhold på Lokus(.no). Der er det mange oppgaver, mange med fullstendig løsningsforslag, multiple choice-oppgaver, kryssord, etc.
Svar