Derivert

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei, jeg har en en derviasjonsoppgave her, som jeg har løst, men jeg får et lite avvik fra fasiten.

Oppgaven:

[tex]\sqrt{(x^2-2)^3-4)}[/tex]

Jge poster bare min svar, siden det tar lang tid å plotte inn i tex editor:

Mitt endelige svar: [tex]\frac{3x(x^2-2)^2}{\sqrt{(x^2-2)^3-4}}[/tex]

Fasiten sier: [tex]\frac{3x(x^2-2)^2}{\sqrt{(x-2)^3-4}}[/tex]

Hvem har da egentlig rett? :P
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Det er greit å bruke en kalkulator som f.eks http://www.wolframalpha.com/ for å sjekke svarene dine.

Ellers er det greit å bare ta små steg om gangen, slik som her:

[tex]\eqalign{ & \frac{d}{{dx}}\sqrt {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} \cr & = \frac{d}{{dx}}{\left( {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} \right)^{\frac{1}{2}}} \cr & = \frac{1}{2}{\left( {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} \right)^{ - \frac{1}{2}}}\frac{d}{{dx}}\left( {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} \right) \cr & = \frac{1}{2}{\left( {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} \right)^{ - \frac{1}{2}}}\left( {\frac{d}{{dx}}{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - \frac{d}{{dx}}4} \right) \cr & = \frac{1}{2}{\left( {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} \right)^{ - \frac{1}{2}}}\left( {3{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^2}\frac{d}{{dx}}\left( {{x^2} - 2} \right) - 0} \right) \cr & = \frac{1}{2}{\left( {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} \right)^{ - \frac{1}{2}}}\left( {3{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^2}2x} \right) \cr & = \frac{{3x{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^2}}}{{\sqrt {{{\left( {{x^2} - 2} \right)}^3} - 4} }} \cr}[/tex]
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Gjest

Mhm, gjorde det faktisk tidligere, men det er da fasiten som er feil? og jeg som er da rett? Siden wolfram gir samme svar som meg, og andre programmer som jeg har prøvd.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Ja fasit er feil
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Svar