Hei!
jeg går i 10 klasse på ungdommskolen og vi skal ha muntlig presentasjon i matematikk. Dette er første gangen min og jeg er ikke noe serlig god i matte, og trenger derfor hjelp.
Temaet mitt er: interrail og ferie.
i oppgaven står det følgende "du skal på interrail med familien. dere begynner turen ved å ta tog gjennom sverige. hvor turen ender opp er det bare du som vet" så skal vi lage en regnefortelling ut av denne turen.
Det oppgaven bør inneholde er:
- valuta
- vei fart tid
- prosent/promille
- brød og desimaltall
jeg hadde satt veldig pris på om jeg hadde fått hjelp til å sette dette sammen til en framføring.
MUNTLIG PRESENTASJON MATEMATIKK
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- World works; done by its invalids
Jøss - det var en fin og morsom oppgave.marwii wrote: Det oppgaven bør inneholde er:
- valuta
- vei fart tid
- prosent/promille
- brød og desimaltall
Noen forslag:
Valuta: Du skal handle noe i Sverige - hva koster en svensk krone (let på nettet). Hva er den egentlige prisen (i norske kroner) på noe du kjøper i Sverige. (valutaregning finner du sikkert i læreboken din)
Vei fart tid: Let opp avstanden til stockholm, og tiden det tar for toget å kjøre fra f.eks. Oslo til Stockholm. Hva blir gjennomsnittshastigheten? fart = tid / avstand
prosent/promille: I Sverige selges kun Folköl på butikken. Folköl har et alkoholinnhold på 3.5%. I norge selges alkohol med 4,75% i butikken. Hvor mye høyere promille får du hvis du drikker to øl kjøpt i butikken i Norge i forhold til i Sverige? (forresten - dette er vel en upassende oppgave på ungdomsskolen :-)
tusen takk for hjelpen!Vaktmester wrote: Jøss - det var en fin og morsom oppgave.
Noen forslag:
Valuta: Du skal handle noe i Sverige - hva koster en svensk krone (let på nettet). Hva er den egentlige prisen (i norske kroner) på noe du kjøper i Sverige. (valutaregning finner du sikkert i læreboken din)
Vei fart tid: Let opp avstanden til stockholm, og tiden det tar for toget å kjøre fra f.eks. Oslo til Stockholm. Hva blir gjennomsnittshastigheten? fart = tid / avstand
prosent/promille: I Sverige selges kun Folköl på butikken. Folköl har et alkoholinnhold på 3.5%. I norge selges alkohol med 4,75% i butikken. Hvor mye høyere promille får du hvis du drikker to øl kjøpt i butikken i Norge i forhold til i Sverige? (forresten - dette er vel en upassende oppgave på ungdomsskolen