hvor mange timer og minutter er det er fra
- klokka 10:43 - 06:30 ??
- klokka 10:43 - 17:29 ??
BLIR SUPER GLAD OM NOEN HJELPER TIL
TID
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ofte kan det være lurt å bare "regne på fingrene" eller en klokke
Da kan man bruke det svaret når man setter opp stykkene.
Du kan for eksempel sitte det opp som et vanlig minus-stykke, men her må vi "låne" som til vanlig, men her låner vi minutter og timer, som er 60 og ikke 10.
Skjønner du hvordan du går frem da?

Du kan for eksempel sitte det opp som et vanlig minus-stykke, men her må vi "låne" som til vanlig, men her låner vi minutter og timer, som er 60 og ikke 10.

tusentakk!! jeg har alltid trodd at jeg må låne 10 opsMathK wrote:Ofte kan det være lurt å bare "regne på fingrene" eller en klokkeDa kan man bruke det svaret når man setter opp stykkene.

Jeg liker å bare tenke systematisk/telle på fingrene. Hvor mange hele timer går fra 10:43 til 06:30? 7 timer bringer oss 05:43. Legger vi til 17 minutter kommer vi til 06:00. Da mangler kun 30 minutter, så totalt 17+30=47 min.
Svaret blir altså 7t 47min.
EDIT: blir selvfølgelig 12 timer til
EDIT: blir selvfølgelig 12 timer til

Last edited by skf95 on 03/02-2014 12:40, edited 1 time in total.
Bare hyggelig! Ofte bare småting man gjør feil og så blir det feilmarwii wrote:tusentakk!! jeg har alltid trodd at jeg må låne 10 opsMathK wrote:Ofte kan det være lurt å bare "regne på fingrene" eller en klokkeDa kan man bruke det svaret når man setter opp stykkene.

Telle på fingrene er veldig greit, og en god start før man eventuelt må føre stykketskf95 wrote:Jeg liker å bare tenke systematisk/telle på fingrene. Hvor mange hele timer går fra 10:43 til 06:30? 7 timer bringer oss 05:43. Legger vi til 17 minutter kommer vi til 06:00. Da mangler kun 30 minutter, så totalt 17+30=47 min.

Men det er mer enn 7 timer fra kl. 10:43 til 06:30