Lignginger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
hestad

Jeg har en oppgave jeg sliter med.

Jeg har et rektangel som har et areal 60 m2 og en diagonal på 13 meter. Finn lengden av sidene i rektangelet.

Jeg får ikke til å sette opp denne ligningen.

Kan noen hjelpe meg?
Vaktmester
World works; done by its invalids

Når diagonalen er 13 m, så har vi fra en gammel greker (Pyto-et-eller-annet) at $a^2 + b^2 = 13^2$ Der $a$ og $b$ er sidene i rektangelet.

Arealet til et rektangel er $A= a \cdot b$ og vi vet fra oppgaven at $A = 60m^2$

Ser du nå hvordan man løser oppgaven?
Aleks855
Rasch
Rasch

La sidelengdene være x og y.

Arealet er $60m^2$ som betyr at $xy = 60$

Diagonalen er 13m, som ved Pytagoras, gir $x^2+y^2 = 13^2$

Herfra vet jeg ikke hva som er deres metode å løse likningssett på. Jeg vil kanskje foreslå innsettingsmetoden. Noe kludrete når likningssettet ikke er lineært, men fremdeles overkommelig.

Se gjerne denne videoen for å se et eksempel: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-4- ... gssett-773

EDIT: Ser Vaktmester kom meg i forkjøpet :)
Image
Vaktmester

Aleks855 wrote:EDIT: Ser Vaktmester kom meg i forkjøpet :)
Jeg var kjapp, men blandet sammen kvadrat og rektangel. :-) Rettet opp nå.
hestad

Ok, men kapittelet som oppgaven er i, heter polynomfunksjoner. Og i de oppgavene før denne har jeg løst tredjegrad og fjerdegradsligninger med andregradsformelen. Da såg jeg ikke for meg å begynne med innsettingsmetoden her.
Rawa

Sett likingen med to ukjente
1. xy=60
2. x^2 + y^2 = 169
1. - x= 60/y
setter x utrykket inn i likning 2.
2. (60/y)^2+y^2=169
Ser du veien videre nå?
Aleks855
Rasch
Rasch

hestad wrote:nei
Du får mye hjelp her, men du bidrar lite med å forklare hva du har prøvd selv. Dette er ikke et forum der du får løsning servert på sølvfat. Du må ta i et tak selv, hvis du ønsker å få hjelp.
Image
Post Reply