Fysikk hjelp - Finne tidspunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Turmiks

En gjenstand beveger sef slik at posisjonen (langs en x-akse) som funksjon av tiden er gitt ved x(t)=At^2-Bt^3.
Konstantene A og B har verdiene A=2.25m/s^2 og B=0.34m/s^3. Finn tidspunktet der akselerasjonen er lik 0 m/s^2.

Vet ikke om dette er riktig plass å spør om hjelp, men prøver :) Denne oppgaven er fra 1. års Ingeniør fysikk-kurs.

Takker på forhånd.
skf95
Descartes
Descartes

Den deriverte av posisjonen er farten, og den deriverte av farten er akselerasjonen. Altså er akselerasjonen den dobbeltderiverte av posisjonen. Hjelper dette deg?
Turmiks

Ah, desverre ikke. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal finne ut av når akselerasjonen er 0. Men takk for svar
Aleks855
Rasch
Rasch

Turmiks wrote:Ah, desverre ikke. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal finne ut av når akselerasjonen er 0. Men takk for svar
La a(t) være akselerasjonsfunksjonen. Finn denne ved å dobbelderivere posisjonsfunksjonen som skf nevnte.

Løs likninga a(t) = 0 for t.
Image
Post Reply