Foran eller Bak?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
olaalsaker

Heisann!
Første posten min på dette forumet...

Jeg og klassen min kom over en litt morsom diskusjon:

Vi har en talllinje:

0 ---0,4-----1

Vi skal plassere 0,41 på talllinjen, som vi selvsagt klarte.

Men så kommer spørsmålet:
Om man skal si det med ord - står 0,41 FORAN eller BAK 0,4?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Mulig årsaken til forvirringen her er ordene "foran" og "bak". Ordene "foran" og "bak" brukes vel ikke i denne sammenhengen. Jeg vil si at $0.41$ kommer "før" $1$ men "etter" $0.40$ på tallinjen.

Metaforen her er vel at tallinjen er en tidslinje der det som ligger til venstre skjer før det som ligger til høyre. Ordene "foran" og "bak" sier noe hvor objekter er plassert i forhold til hverandre i rommet. Den metaforen funker vel ikke helt for en tallinje...
olaalsaker

Vaktmester wrote:Mulig årsaken til forvirringen her er ordene "foran" og "bak". Ordene "foran" og "bak" brukes vel ikke i denne sammenhengen. Jeg vil si at $0.41$ kommer "før" $1$ men "etter" $0.40$ på tallinjen.

Metaforen her er vel at tallinjen er en tidslinje der det som ligger til venstre skjer før det som ligger til høyre. Ordene "foran" og "bak" sier noe hvor objekter er plassert i forhold til hverandre i rommet. Den metaforen funker vel ikke helt for en tallinje...

Er helt enig!

Er vell egentlig resten av klassen min som tuller litt...
Gustav
Tyrann
Tyrann

Dette virker på meg som et godt eksempel på hvorfor matematikken krever et presist språk og en formell notasjon, som er egnet for å unngå slike misforståelse. Istedenfor å bruke ord som "bak" og "foran" har vi heller notasjonen > og <. Det kan ikke misforstås når vi f.eks. skriver at 0.4<0.41, sammenlignet med "0.4 står bak/foran 0.41".
Post Reply