Jeg sitter fast på følgende oppgave:
Etterspørselen etter Englandsturer er gitt ved:
S = 5-Ps + 0,25Pd + 0,5I
S er antall Englandsturer, Ps er prisen for en tur til England, Pd er prisen for en tur til Danmark og I er inntekten hver person har satt av til ferier.
Antar at det koster 3000 kr å reise til England, 1000 kroner til Danmark og at det årlige feriebudsjettet pr person er 6000 kroner.
a) Hvor mange Englandsturer selges?
b) Finn priselastisiteten i etterspørselen, krysspriselastisiteten mellom Englands- og Danmarksturer og inntektselastisiteten til de gjeldende priser.
c) Finn de generelle uttrykkene for elastisitetene nevnt over.
a) tror jeg det bare er å løse rett frem, altså: S = (5-3000) + (0.25*1000) + (0.5*6000) = 255
Hvordan går jeg frem for å begynne på b)? Jeg er kjent med formlene for priselasitet osv, men er usikker på hvordan jeg skal regne det ut.
Priselasitet oppgave hjelp
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
God dag, årsaken til at du ikke får respons på slike spørsmål er at spørsmålet inneholder en forutsetning om at de som potensielt kan svare er kjent med økonomisk terminologi. Erfaringsmessig vil alle spørsmål som går innenfor "økonomisk matematikk" forbli ubesvart, siden de færreste som frekventerer forumet har bakgrunn fra økonomi. Løsningen er at du inkorporerer forklaringer og definisjoner på alle økonomiske termer som inngår i spørsmålene.