dyskalkuli

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
tornadoen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 25/02-2014 20:28

Hei, eg holder på med R1, og sliter forferdelig. Etter et kjapt søk på nett ser det ut som eg kan ha parakalkuli, store vansker med å velge riktig metode for å løse oppgaver. Grunnreglene er greie i seg sjølv, men når eg får et reknestykke foran meg forstår eg ikkje kva eg skal gjere, eller kor eg skal begynne. Det er svært frustrerende, og begynner å sjå at å hoppe rett på R1 var ein tabbe og at eg kjem til å stryke på eksamen (går som privatist, har ikkje utført et reknestykke på 13 år, var ikkje flink den gongen heller). Eg kjenner ingen som kan hjelpe meg, så eg lurer på om det er nokon i Bergensområdet som kan hjelpe meg ein gong i veka? Enten via skype eller møtes. Eg får svært lite ut av skuletimene, når læreren snakker er det som om ein tornado er foran meg og suger opp all informasjon før eg får tak i det. Eg forstår bruddstykker, men ikkje nok til å sjå heile bildet. Og når læreren spør om nokon har spørsmål til oppgaven(e) tør eg ikkje sei noko, for det blir for dumt å sei "kan du ta alt ein gong til, og dum det ned litt så eg forstår ka du snakker om"... For ikkje å nevne at det blir ein plage for dei elevene som for står det.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

13 år er lenge! Du begynne fra starten, altså ungdomsskolepensum og nedover. Når du er veldig trygg på dette kan du begynne forsiktig med R1. Du tror kanskje du må betale i dyre dommer for kurs for å laere deg dette, men det er nesten helt sikkert feil. Begynn fra starten med en god bok og du vil se at matte er noe man i hovedsak må laere seg selv.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

R1 er vanskelig dersom du mangler kunnskap som ligger bak. 1T er mer egnet for deg, tror jeg, da det også repeterer en del stoff fra ungdomsskolen, og kopler det videre.

Du kan få gratis video-forelesninger her, dersom du ønsker det; http://udl.no/1t-matematikk

Kapittel 2 tar for seg de mest grunnleggende tingene du trenger å ta med deg videre, men hele kurset er veldig relevant for å gå videre på R1.

Du kan forøvrig også se R1-videoer her; http://udl.no/r1-matematikk
Bilde
tornado

Hei, takk for hjelp. Videoene ser ut til å hjelpe :)
Svar