Skalarprodukt

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Siachi

Hei,

Kan noen hjelpe meg å se hva jeg gjør feil her:

P [4,2]
Q [9,5]
R [4,5]

Skal finne skalarproduktet: vektor PQ x vektor PR

Jeg har gjort det slik i følge regneregler:

(2-4, 5-9) x (2-4,5-4)
(-2,-4) x (-2,1)
-2 x (-2) + (-4) x 1 = 0

Er det ikke slik man skal gjøre det? Jeg får ikke riktig svar. Prøvde å gange PQ sammen først og så gange dem videre med PR, men da fikk jeg heller ikke riktig svar.

Håper noen kan hjelpe :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Ser ut som du lager vektorene feil. Antar det første du lister opp er punktene P, Q, R. Vektorene kan du lage slik.

$\vec{PQ} =[9-4,5-2] = [5,3]$

$\vec{PR} = [4-4, 5-2] = [0,3]$
Image
Siachi

Hei,

Jeg regnet på den måten også, men da jeg ikke fikk riktig svar trodde jeg det var feil.
Når jeg ganger de to vektorene sammen blir svaret 6. I Fasit står det 9.........mulig det da står feil i fasit. Har jo skjedd tidligere......
Siachi

Jeg skal regne ut tre skalarprodukt par. Ingen av de blir riktig med denne metoden.
Prøvd også å plusse punktene sammen for så å gange dem sammen. Det blir heller ikke riktig.
Regnet med at dette skulle være enklet, men det er visst noe jeg ikke ser her...... :(
Aleks855
Rasch
Rasch

Siachi wrote:Hei,

Jeg regnet på den måten også, men da jeg ikke fikk riktig svar trodde jeg det var feil.
Når jeg ganger de to vektorene sammen blir svaret 6. I Fasit står det 9.........mulig det da står feil i fasit. Har jo skjedd tidligere......
Bruker du de vektorene jeg laga får du 9. Husk at 3*3 = 9, og ikke 6 ;)
Image
Siachi

hehehhehe.......ja sånn går det når man har regnet opp og ned i det mente......!! :oops: :oops: :oops:
Post Reply