Mikroøkonomi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
june86

Hei
Jeg tar faget mikroøkonomi dette semestret, og selv om jeg har begynt å lese litt er jeg langt på vei til å forstå det elementære enda. Jeg har en oppgave her jeg skulle fått en god forklaring på, kan noen hjelpe?

a)

Forklar hva som menes med avtakende skalautbytte i produksjonen.

En bedrift har produktfunksjonen

y = f (v) = v 0,5

hvor y er produksjon og v er antall enheter av produksjonsfaktoren. Vis at denne bedriften har avtakende skalautbytte.

b)

Produksjonsfaktoren v kjøpes i et marked til en gitt pris q = 2. Vis at bedriftens variable kostnader varierer slik med produsert kvantum

Cv (y) = 2 y 2

Forklar begrepene marginalkostnad og gjennomsnittskostnad. Vis hvordan disse kostnadene varierer med produksjonen. Illustrer i figur.

c)

Forklar hva som menes med bedriftens tilbudsfunksjon. Finn tilbudsfunksjonen for denne bedriften. Tegn figur.

Hvor mange enheter vil bedriften produsere dersom markedsprisen er 14 pr. enhet? Begrunn svaret.

d)

Anta at bedriften også har faste kostnader F = 32, slik at bedriftens totale kostnadsfunksjon er

C (y) = 2 y 2 + 32

De faste kostnadene er driftsavhengige, ingen kostnader er «sunk». Hvordan påvirkes bedriftens tilbudskurve? Vis i figur.

Hvor mange enheter vil bedriften nå produsere dersom markedsprisen er 14 pr. enhet? Forklar.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Hva har du tenkt og gjort selv? Vi hjelper gjerne til (selv om det vel ikke er mange som er dypt inne i mikroøkonomi her) men du må vise at du har forsøkt selv og hvor du står fast.
a)
Forklar hva som menes med avtakende skalautbytte i produksjonen.
En bedrift har produktfunksjonen
$y = f(v) = v \cdot 0,5$
hvor y er produksjon og v er antall enheter av produksjonsfaktoren. Vis at denne bedriften har avtakende skalautbytte.
Det jeg ville gjøre for å løse denne oppgaven er: Slå opp i boka di og finn definisjonen på skalautbytte (og avtakende skalautbytte). Så kan du skissere produktfunksjonen i et koorddinatsystem med antall enheter av produksjonsfaktoren (v) på den horisontale aksen og produksjonen (y) på den vertikale aksen. Så kan du se på definisjonen på avtakende skalautbytte og grafen du nettop har tegnet og se om du kan si noe om hvorfor grafen viser at bedriften har avtakende skalautbytte.
Post Reply