fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jente94

Har en oppgave som jeg ikke får til, kommer i nærheten av svaret , men er jo fortsatt feil. Vært knall om noen kunne forklart meg utregningen.

Vi kaster en stein rett oppover. Steinen har massen 120 g
V=10 m/s h=0, 3 m. bare gravitasjonene som virker inn.
V=0 m/s h=0 m gravitasjon og graften t virker inn.

A) hva er gjennomsnittskraften t på steinen fra hånden når steinen får en fart på 10 m/s og hånden beveger seg 30 cm oppover i kastet?

B) steinen fortsetter oppover, stopper og kommer ned igjen. Hvor høyt stiger steinen etter at den har forlatt hånden?

C) hva er farten 2, 5 m fra utgangspunktet?

Fasit: a) 21 N b) 5, 1 m c) 7, 1 m/s
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Hva har du fått til selv? Kan du legge det ut her?

Kan gi deg beregningene på oppgave a, uten forklaringer:

[tex]F_s = K - G[/tex]

[tex]K = F_s + G = ma + mg = m (a + g) = m (\frac{v^2}{2s} + g) = 0,120 (\frac{10^2}{2\cdot0,30}+9,81)N =21N[/tex]
jente94

Nå skrev jeg en hel side som ble borte, sitter på nettbrett så er tungvint å skrive, i hvert fall når nettet er ustabilt.
Regnet først ut den potensielle og kinetiske energien og plusset disse sammen, før jeg brukte definisjonen av arbeid for å regne ut kraften

Ek=1/2mv^2
Ep=mgh
E=Ek+Ep

Ek= 6 j
Ep= -0, 35

Wr=R×s cos alfa
R=Wr/s
for å regne ut kraften og fikk 18, 8 N
Dette er til a oppgaven
jente94

Det der ble gresk for meg. Er det fra likningen
Mgh (2) + 1/2mv (2) ^2 = mgh (1) + 1/2mv (1)^2 ?
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Den potensielle energien skal ikke være negativ her.


Vent litt så skal jeg forklare mine beregninger...
jente94

Hvor får du 2 tallet fra som du deler med? Omgjøring rra den likningen jeg skrev ovenfor?
jente94

Ok, trodde den måtte være det siden tyngdekraften virker nedover
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Kreftene som virker på steinen er:

[tex]F_s = K - G[/tex]

Her er [tex]F_s[/tex] resultantkrafta, [tex]K[/tex] er krafta som skyver steinen oppover og [tex]G[/tex] er steinens tyngde. (Her er det nok best med en figur som viser kreften som virker på steinen).

Bruker så Newtons andre lov ([tex]F_s = ma[/tex]) og den "tidløse formelen" (bevegelse med konstant akselerasjon) som gir [tex]a = \frac{v^2}{2s}[/tex], fordi startfarten er null.

[tex]K = F_s + G = ma + mg = m (a + g) = m (\frac{v^2}{2s} + g) = 0,120 (\frac{10^2}{2\cdot0,30}+9,81)N =21N[/tex]

Kommentar: Dette er det samme svaret som du vil få bare du endrer fortegnet på den potensielle energien.
jente94

Selvfølgelig, takk for svar og hjelp. Sånn er det når man bare henger seg opp i likningene som hører til kapittelet.
Svar