Hvordan tegne fortegnslinje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
spørrespørr

Jeg har en oppgave hvor jeg får beskjed om å tegne fortegnslinje til funksjonen O’(x) = -10 600x + 750 000. Hvordan i all verden kan jeg gjøre det? :roll: :roll:
Aleks855
Rasch
Rasch

spørrespørr wrote:Jeg har en oppgave hvor jeg får beskjed om å tegne fortegnslinje til funksjonen O’(x) = -10 600x + 750 000. Hvordan i all verden kan jeg gjøre det? :roll: :roll:
Ser ikke poenget med å sette opp fortegnslinje for en lineær funksjon. Hvis du trenger å vite når den er positiv eller negativ, kan du bare løse ulikheten direke.
Image
Tjuhu

Aleks, du ser jo at det er en funksjon av andregrads polynom. Vedkommende spør om den deriverte. Så det er fullt mulig (og veldig relevant) å tegne fortegnslinje her.

Det du må gjøre er å faktorise uttrykket. Du deler 750 000 på 10 600 og får det du skal sette utenfor parentesen. Da vil du se når uttrykket er 0, og dermed kunne tegne en fortegnslinje for funksjonen. Hvis dette er uklart kan jeg illustrere det bedre.
Post Reply