Har fasit, men trenger hjelp til utregning og forklaring
Hvor lang tid tar det å varme opp 4 kg vann i en aluminiumsgryte fra 8 grader til 98 grader når gryta med lokk veier0, 6 kg og effekten av varmertilførsel er 1 kw? Se bort fra varmetap til omgivelser.
Vi bruker en termoflaske med varmekapasitet 50 j/k til å bestemme den spesifikke varmekapasiteten for bly . Det er 0, 15 kg vann i termosen. Temperaturen i vannet og i termosen er 40 grader idet vi slipper et blylodd med massen 0, 57 kg opp i termosen. Blyloddet har temperaturen 20 grader, som også er romtemepraturen. Blandingstemperaturen er 38 grader.
A) hvilken verdi finner vi for den spesifikkev varmekapasiteten til blyet når vi ikke regner med varme til omgivelsene?
B) litt varme går til omgivelsene, hvor mye?
fys
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- World works; done by its invalids
Det er mer sannsynlig at folk hjelper deg her hvis du viser hva du har tenkt og gjort selv - den beste måten å bruke forumet på er ikke å få noen til å regne oppgaven for deg, for det lærer man lite av - men for å få et dytt videre i riktig retning når man står fast etter å ha slitt litt selv. :-)smurf wrote:Har fasit, men trenger hjelp til utregning og forklaring
satt i en time med oppgavene før jeg ga opp. kom ingen vei og ikke i nærheten av svaret.
tror jeg skal bruke den Q=forandring i U + W likningen for å regne ut til omgivelsen, men vet ikke hva jeg skal gjøre med likningen da jeg ikke skjønte eksemplet i boka heller. Den hvor det skal regnes ut tid har jeg ingen anelse om da jeg ikke vet hvordan jeg skal begynne eller avslutte. hadde jeg hatt noe å skrive så hadde jeg selvfølgelig gjort det. når jeg trenger hjelp til å komme i gang er det ikke lett å skrive noe mer informativt.
tror jeg skal bruke den Q=forandring i U + W likningen for å regne ut til omgivelsen, men vet ikke hva jeg skal gjøre med likningen da jeg ikke skjønte eksemplet i boka heller. Den hvor det skal regnes ut tid har jeg ingen anelse om da jeg ikke vet hvordan jeg skal begynne eller avslutte. hadde jeg hatt noe å skrive så hadde jeg selvfølgelig gjort det. når jeg trenger hjelp til å komme i gang er det ikke lett å skrive noe mer informativt.