Konfidensintervall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
laissezfaire

Heisann!

Jeg holder på med en oppgave i tre deler, hvor jeg har klart de to første men sitter bom fast på den siste. Det jeg har gjort er å estimere my utifra data som fremgår i oppgaveteksten (gjennomsnittet), og deretter estimerte jeg standardavviket (fra dette gjennomsnittet).

Deretter brukte jeg T-intervall formelen (for my) til å regne ut et 95% konfidensintervall med disse estimatene.Er litt ustø i terminologien så om jeg ordlegger meg dumt noe sted her (sier noe feil), gjerne korriger meg, men svarene jeg har fått på disse utregningene stemmer hvertfall overens med fasiten.

Så kommer oppgave C) (forkortet tekst): nå skal en større undersøkelse planlegges, og denne gangen kreves det at konfidensintervallet for my skal være mindre enn L = 0.2. Hvor mange målinger må da utføres?

Er veldig usikker her. Men SÅVIDT JEG KAN FORSTÅ er denne formelen greia som skal brukes:

[tex]n\geq \left ( \frac{2 \cdot z\alpha /2 \cdot \sigma}{L} \right )^2[/tex]

Og så blir det vel kanskje å sette det opp som en likning på en eller annen måte utifra den ovennevnte formelen? Men kan ikke si jeg ser helt hvordan. Noen hjelpende hender?
laizzesfaire

Fant ut av det, skulle visst bruke z-verdien istedetfor t-verdien i ovennevnte formel.
Post Reply