Hjelp med romgeometri?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
santalos5
Pytagoras
Pytagoras

Vi har gitt en trekantet pyramide ABCD der hjørnene har koordinatene A(1,1,0) B(3,2,6) C(3,-4,-6) og D(5,0,-3)

e) Finn vinkelen mellom sideflata ACD og grunnflata ABC
f) Vis at mengden av de punktene som ligger like langt fra planet a(gjennom A, B og C) som fra planet b gjennom A,C,D, utgjør de to planene
x+4y-3z-5=0 og 3x+z-3=0
g) Finn koordinatene til punkt E som ligger på sidekanten BD, like langt fra plan a som fra b.

Kan noen vennligst hjelpe meg med disse 3. oppgavene? Har prøvd meg på dem en stund nå men klarer dem ikke.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

santalos5 wrote:Kan noen vennligst hjelpe meg med disse 3. oppgavene? Har prøvd meg på dem en stund nå men klarer dem ikke.
Hva har du tenkt/prøvd selv?

For å hjelpe deg litt på vei på oppgave e. Vinkelen mellom to plan finner man ved å finne vinkelen mellom normalvektorene til planene. hvordan kan du finne normalvektorene til planene? Og hvordan finner man vinkelen mellom to vektorer? (og til slutt må du passe på at svaret skal være en vinkel mindre enn 90 grader)
Post Reply